Machu Picchu of toch niet?! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Machu Picchu of toch niet?! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Machu Picchu of toch niet?!

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

28 September 2015 | Bolivia, La Paz

Waar waren we vorige keer ook al weer gebleven? Oja in Puno, de stad met de 385 tandartspraktijken, gelegen aan het titicacameer.
We hebben hier een 2 daagse tocht op gemaakt en hebben we 3 verschillende eilanden bezocht! De uros ielanden, dit zijn drijvende eilandjes van riet waar zo'n 15 mensen op wonen. Daarna zijn we naar Amantani eiland gegaan waar we zijn geklommen naar zo een 4100 meter boven zee niveau om de heilige tempel, Pachatata, te zien en op dit eiland hebben we geslapen bij een lokale familie! De volgende ochtend vertrokken we naar Tacquile eiland waar we een prachtige wandeling hebben gemaakt.

De ochtend van 18 september hebben we de bus naar Cusco gepakt! Het hotel dat we hadden geboekt was ontzettend leuk en zijn gelijk de stad in gegaan! De volgende morgen hebben we een combinatie ticket gekocht in de kathedraal op het plein, hiermee konden we naast de kathedraal nog een aantal mooie kerken en musea bezoeken! In de middag voelde ik (kim) me niet zo goed en zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Helaas was ik erg ziek geworden waardoor ik 2 dagen op bed heb moeten liggen in deze prachtige stad:(

Op 22 september begon de incatrail naar Machu Picchu, iets waar we in Nederland al ontzettend naar uit keken. Dit was een 2-daagse tour waarbij de eerste dag het laatste deel van de inca trail naar Machu Picchu zouden afleggen. Omdat ik 2 dagen ziek was geweest was mijn energie erg laag, de klim was ontzettend zwaar en door de hitte van de zon en amper schaduw trok ik het na 2 uur niet meer.. Ik moest toen weer terug naar beneden waar we waren afgezet door de trein, dit duurde nog een uurtje, en vanaf km paal 104 (waar we 's morgens waren afgezet door de trein) moest ik nog 2 uur lopen naar Aguas Calientes, het dorpje waar we die avond zouden slapen. Helaas voor mij die dag geen Machu Picchu, Mathijs is wel doorgegaan.

Helaas moest Kim afhaken. Ik voelde me erg schuldig dat ik alleen door moest, maar dit was iets wat we een half jaar geleden al hebben geboekt en waar we dus ook erg naar uitkeken. Na dat we de moeilijke beslissing hadden gemaakt ben ik door de gids bij een andere groep gedropt (vanwege de veiligheid mag je daar niet alleen lopen). Het was werkelijk waar geweldig! Elk uitzicht is adembenemend! Er zijn veel overblijfselen en aanwijzingen dat er een rijke cultuur heeft geleefd. Zo zijn we door wiñaywayna gelopen (zie foto). Een oude Inca ruïne waar ze vroeger allerlei groente en fruit verbouwden op verschillende hoogtes. Na de lange zware tocht kwam ik om 4 uur aan bij de zonnepoort. De plek waar ik Machu Picchu voor het eerst kon zien (van grote afstand weliswaar maar toch) erg indrukwekkend! Daarna ben ik verder afgedaald en had ik 15 min. om Machu Picchu mooi op de foto te zetten voor Kim. Eenmaal aangekomen in het hotel hebben we het rustig aangedaan. De volgende dag waren we weer vroeg op de been om een rond geleid te worden door Machu Picchu. Wat een geweldige ervaring! We hebben jaren naar plaatjes gekeken, gedroomd om het in het echt te mogen zien. Het was een droom die uitkwam!

Na Machu Picchu hadden we nog 2 nachten op de planning staan in de heilige vallei. Waarbij we de laatste nacht in een oud klooster sliepen, dit was een prachtig en luxe hotel. Hier konden we even goed bijkomen! Uiteindelijk moesten we weer terug naar Cusco. Onderweg naar Cusco hebben we nog twee stops gemaakt. De eerste stop was bij Salineras de Maras, hier wordt zout gewonnen. De tweede stop was bij een andere inca plek: Moray. Hier testte ze vroeger wat ze konden verbouwen op welke hoogte, ook dit was indrukwekkend om te zien (zie foto).

De laatste dag in Cusco hebben we nog goed kunnen genieten van al het moois wat deze stad te bieden heeft! Cusco vinden wij toch wel één van de mooiste steden die we in Peru hebben gezien.

Op 26 september hebben we 's avonds de bus gepakt en na een 17 uur durende reis zitten we nu in La Paz, de hoofdstad van Bolivia.

  • 29 September 2015 - 18:56

    Jacob :

    Zo, wat hebben jullie al veel gezien zeg. En nog geen maand weg! En wat een mooie foto's. Jullie mogen van mij nog wel meer laten zien. We kijken weer uit naar de volgende blog. Heel veel plezier en blijf ervan genieten.

  • 03 Oktober 2015 - 15:46

    Carla:

    Maandje weg maar wat al veel gezien. Is een feestje om te lezen !
    Kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Geniet ervan !
    Liefs van ons allemaal xxxx

  • 06 Oktober 2015 - 09:41

    Bregta:

    Het reisverslag is geweldig. Ik kijk al uit naar een volgende verslag. Heerlijk dat jullie zo genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathijs en Kim

Actief sinds 21 April 2015
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 20744

Voorgaande reizen:

28 December 2015 - 28 December 2016

Down under

04 April 2016 - 24 Oktober 2016

Azië

01 September 2015 - 14 December 2015

Mathijs en Kim in Zuid-Amerika

14 Juni 2015 - 19 Juni 2015

Mathijs en Kim in Noord- Afrika

Landen bezocht: