Onze laatste dagen in Zuid-Amerika - Reisverslag uit Almere-Buiten, Nederland van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Onze laatste dagen in Zuid-Amerika - Reisverslag uit Almere-Buiten, Nederland van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Onze laatste dagen in Zuid-Amerika

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

15 December 2015 | Nederland, Almere-Buiten

In ons vorige verslag waren we gebleven bij Belo Horizonte. Daar zijn we na een uur vertraging goed aangekomen en hadden we een leuke airbnb gevonden! We kwamen wat laat in de middag aan, maar net op tijd want het ging stormen! Gelukkig was er een supermarkt dichtbij en hebben we 's avonds zelf gekookt!

De volgende dag zijn we naar het centrum gelopen. Belo Horizonte heeft een prachtig centrum, maar helaas voor ons was bijna alles gesloten (want het was maandag). Wel konden we een kunst galerie bekijken in een prachtig oud pand, voorheen een bank. Na het centrum zijn we naar het busstation gegaan om bustickets te kopen naar Inhotim, een park met allemaal kunst, ook wel het beelden park genoemd. Eenmaal aangekomen de volgende morgen bleek het een prachtig park te zijn. Het leek net de jungle. Prachtige bomen en meertjes. Helaas was het niet echt een park met veel beelden, maar wel leuke/interessante kunstgalerijen van voornamelijk Braziliaanse kunstenaars. Hier hebben we ons de hele dag weten te vermaken en hebben we het hele park gezien.

De volgende dag hebben we de bus gepakt naar het plaatsje Ouro Preto. We hadden hier al wat over gelezen, maar toen onze host zei dat het echt de moeite is, wilde we het wel graag zien!
Eenmaal aangekomen bleek het geboekte hostel nog helemaal niet geopend te zijn.. Foutje van booking.com! Dus waren we de enige in het hostel voor de eerste nacht, de volgende dag moesten we naar een ander hostel.
De volgende morgen zijn we Ouro Preto gaan verkennen en zijn we naar zo een beetje elke kerk gewandeld die er zijn, een stuk of 9. Het plaatsje zelf was niet heel groot, dus op de kaart leek het goed te doen. Eenmaal onderweg was het toch een stuk pittiger dan gedacht. Ouro preto bestaat voornamelijk uit heuvels, met veel steile stukken. De warmte van de zon hielp overigens ook niet mee! Pfff het zweet breekt ons weer uit bij de gedachte. 's Avonds daarentegen koelde het weer een beetje af. Elke avond weer onweerde en regende het hier. Enorm harde knallen en grote bliksemschichten verlichtte de stad. De volgende dag hebben we bustickets geboekt naar Rio en hebben we allemaal musea bezocht over de geschiedenis van Ouro preto en de slavernij die er was. De laatste dag hebben we vooral genoten van de rust en van de veiligheid. Voor het eerst in Brazilië konden we lopen waar we wilde en op elke tijd dat we wilde zonder dat we ons zorgen hoefde te maken. Wij vonden het een dorpje om verliefd op te worden.

We hebben een nachtbus vanaf Ouro Preto naar Rio gepakt. Hierdoor kwamen we al om 05:00 in de ochtend aan, maar gelukkig was er iemand via airbnb bereid de deur voor ons open te doen zo vroeg in de ochtend! We konden gelijk gebruik maken van de kamer, wat heel fijn was, want daardoor konden we nog even slapen! Eenmaal wakker stond het ontbijt voor ons klaar (zo fijn) en zijn we wat rond gaan lopen om de buurt te verkennen. We sliepen heel dichtbij het strand en na een wandeling en een bezoekje aan een leuke markt hadden we besloten naar het strand te gaan! Dit was heerlijk, aangezien we toch nog wel erg moe waren na de gebroken nacht.

De volgende morgen wilden we de free walking tour gaan doen. Helaas regende het en zei onze host dat het een leuker idee was om naar de Botanische tuin te gaan. Dit advies hadden we opgevolgd en na een uurtje wandelen kwamen we aan en bleek het park nog niet open.. (Hadden wij weer). Dan maar eerst: koffie, dachten we. De goedkoopste tot nu toe in Brazilië, dat vroeg om een tweede!
Eenmaal in de tuin hebben we niet alleen prachtige bomen en planten gezien, maar ook aapjes en toekans. Het was eerst erg lastig om de toekans om de foto te krijgen, maar uiteindelijk is het toch goed gelukt! De tuin was erg groot waardoor we er de hele dag zoet waren. Gelukkig was het voor het grootste gedeelte van de dag gewoon droog.

De volgende morgen hebben we de walking tour gedaan door het centrum, waar we de meest rare kerk ooit hebben gezien (zie foto) het lijkt wel een rare gevangenis! We vonden deze tour niet zo heel leuk, omdat de gids niet zo veel details gaf.. We moesten veel doorvragen en op veel vragen wist hij geen duidelijk antwoord te geven. Na de tour zijn we naar de zogenaamde zuikerbrood berg gegaan. Dit is een berg waar je alleen met een kabelbaan naar toe kan en vanaf daar heb je prachtig uitzicht over Rio. Helaas was het een beetje bewolkt waardoor we het jezusbeeld niet konden zien. Maar toch was het uitzicht prachtig (als we niet zelf in een wolk stonden, haha).

De volgende morgen zijn we naar het meer gelopen om te kijken of het een goede dag was om naar het Jezus beeld te gaan. En dat was het! Er waren namelijk geen laaghangende wolken, dus hebben we de metro gepakt en hebben een tour naar boven geboekt. Eenmaal aangekomen was het uitzicht prachtig en waren er heeeel veeel toeristen! Iedereen lag op de grond om een foto te kunnen maken van hun medereiziger en Jezus. Wij hadden gelukkig de gopro met selfiestick ;-). Omdat het zo een mooie dag was besloten we na de lunch weer even naar het strand te gaan. Dit is toch wel echt een pluspunt van Rio! De combinatie van leuke dingen om te doen en naar het strand kunnen wanneer het lekker weer is!

De dagen die volgde hebben we nog de bibliotheek bezocht in het centrum en het belo artes museum. Ook die dag sloten we af op het strand. Het was elke keer rond de 35 graden waardoor het beter uit te houden was als we niet te veel deden of in een gebouw waren met airco, haha! De zee was trouwens erg koud en wild! Maar het was super verfrissend! De golven waren hoog en de stroming was sterk waardoor we zonder surfplank toch konden surfen op de golven (op onze buik dan). Wat is Rio toch een heerlijke stad!

Nu zijn we sinds dinsdag terug uit Sao Paulo onze laatste stop. Hier hadden we een wat luxer hotel geboekt. Hier in Sao Paulo hebben we nog 1 free walkingtour gedaan en ons klaargemaakt voor de vlucht. Waar Mathijs overigens al een hele tijd naar uitkeek, haha! Want we konden dan weer films kijken in het Engels, jeeej!

Dit is ons laatste verslag uit Zuid-Amerika en gaan even lekker thuis kerst vieren met onze families!
Op 28 december pakken we het vliegtuig naar Sydney voor een nieuw avontuur!

• 19 December 2015 - 11:16

Jacob:

Prachtige verhalen weer en natuurlijk, "Welkom thuis".

• 19 December 2015 - 12:03

Carla:

De prachtige verhalen kunnen jullie ons nu zelf vertellen !
    Welkom thuis al is het maar kort !

• 19 December 2015 - 22:00

Rolanda:

We wensen jullie een goede vlucht! Wat een geweldige mooie reis hebben jullie gemaakt en wat een mooie ervaringen. Toch wel fijn om met de feestdagen thuis te zijn hè! !!
    Groetjes en op naar het volgende continent.

Fijne kerstdagen samen met jullie familie

• 20 December 2015 - 09:49

Els Van Woudenberg:

Goede reis, bedankt voor al jullie verhalen.
    Geniet van de dagen met jullie familie!