je moet er wat voor over hebben - Reisverslag uit East Tamaki, Nieuw Zeeland van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu je moet er wat voor over hebben - Reisverslag uit East Tamaki, Nieuw Zeeland van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

je moet er wat voor over hebben

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

11 April 2016 | Nieuw Zeeland, East Tamaki

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar ook hier in Nieuw Zeeland hebben ze goede vrijdag en vieren ze Pasen! Op goede vrijdag was er natuurlijk van alles dicht en hadden we donderdag gelukkig al boodschappen gedaan voor vrijdag zodat we niet voor een dichte deur zouden staan bij een supermarkt. De avond van goede vrijdag sliepen we op een betaalde camping zodat we ook onze kleding konden wassen, deze service was gratis dus dat was mooi meegenomen en omdat we al vroeg op de camping waren (rond 3 uur omdat toch alles dicht was) konden we onze kleding aan een waslijn laten drogen, heerlijk in de zon!

Zaterdag zijn we richting wellington gereden waar we een korte citytrip hadden! Het was een leuke stad met een prachtig museum, Te Papa, waar van alles te vinden was, over de maori's, geschiedenis, de settelers, kunst en een prachtig uitzicht over de haven! Verder hebben we door de stad gewandeld en zijn we nog naar de art gallery geweest en waren we opzoek gegaan naar de zilveren varen, maar helaas die hing er niet.. :( 's avonds zijn we uit eten geweest in de stad en 's avonds net buiten Wellington hadden we een camping gevonden voor $6 pp.

Op eerste paasdag zijn we richting lake taupo gereden met hier en daar een tussenstop waar we een museum bezochten die gelukkig open was en hebben we ergens in de buurt van Kimbolton geslapen. Op tweede paasdag was er wederom veel gesloten op een museum na in Waiouro, het oorlogsmuseum, daar zijn we in geweest. Niet echt de paasgedachte die we voor ogen hadden maar ach, het was gratis omdat niemand checkte of je wel een kaartje had gekocht die eigenlijk $15 pp is. (Dit zagen we natuurlijk achteraf pas) Dat was mooi meegenomen!

De volgende dag zijn we langs lake Taupo gereden en hebben we dit prachtige meer bewonderd in de vroege ochtendzon! Dit was een fijne opwarmer, na een ontzettend koude nacht vlakbij het Tongariro national park waar we na lake Taupo één van de 3 vulkanen in dat park gingen bekijken! Dit was een prachtig en vooral ander landschap dan we gewend waren in Nieuw Zeeland. Hier staat overigens het enige chateau van Nieuw Zeeland wat een prachtig gebouw is en nu als hotel fungeert.

Deze dag zijn we nog verder gereden over de forgotten highway en de naam zegt al genoeg.... Deze weg was niet geasfalteerd en er was ook 160km geen tankstation te vinden! We zijn via de vergeten snelweg doorgereden naar Egmont national park waar we de volgende morgen een prachtige wandeling hebben gemaakt op de vulkaan. Dit was best een zware wandeling omdat het voornamelijk uit traptreden bestaat.. (Je moet er wat voor over hebben) Gelukkig zat het weer mee en konden we heel ver kijken. Die middag zijn we nog naar New Plymouth (deze stad konden we zien liggen vanaf het uitkijkpunt op de vulkaan) gereden waar we gingen douchen. In het informatiecentrum gaven ze aan dat er aan de kust openbare douches waren. Wat bleek? Het was een zwembad waar je entree voor moest betalen, ook om te kunnen douchen ($4,50 pp) dus besloten we maar te gaan zwemmen en daarna te gaan douchen.

De volgende dag zijn we naar Cambridge gereden waar we door de stad hebben geslenterd en vooral rustig aan hebben gedaan en waarvandaan we de volgende dag zijn doorgereden naar Hamilton. In Hamilton aangekomen hadden we eerst boodschappen gedaan en gevraagd wat we allemaal konden doen bij het informatiecentrum en toen we eindelijk alles op een rijtje hadden en een U-bocht wilde maken om naar een gratis parkeerplek te rijden: BOEM, hadden we een ongeluk! Mathijs had de auto niet gezien omdat hij in zijn dode hoek zat.. Gelukkig is niemand gewond op de auto's na! Onze auto had een flinke deuk aan de zijkant en de andere auto kon niet meer verder rijden na het ongeluk omdat haar wiel klem zat. De politie heeft alles netjes afgehandeld en na een officiële waarschuwing mochten we weer verder. Om van de schrik af te komen zijn we toch nog maar naar het Hamilton museum geweest zodat we even onze gedachten op iets anders konden zetten. De volgende dag zijn we daarom nog maar een keer terug gegaan naar Hamilton voor de tuin. Deze tuin is bekroond tot de mooiste tuin ter wereld. Nou hebben wij al heel wat tuinen gezien, maar dit was inderdaad een hele mooie! Er was een heel groot deel met tuinen uit verschillende landen, zoals: China, Japan, Italië, Engeland etc. De Nederlandse tuin moest nog aangelegd worden helaas! Na de halve dag in deze prachtige tuin te zijn geweest gingen we boodschappen doen, niet echt iets bijzonders zou je denken, toch wel! Want toen ik bij het schap van de eieren stond zag ik een opgerold briefje van $5 liggen. Die had ik dus mooi in mijn zak gestopt en wat bleek? Een anonieme gever die ons hiermee geluk, gezondheid en rijkdom toewenste. Dat was dan toch weer een financiële meevaller, haha!

Na Hamilton zijn we weer meer richting het noorden gereden en zijn we naar het Awhitu park geweest en nog verder richting het noorden was een mooie vuurtoren!
Vanaf de vuurtoren kon je in de verte Auckland zien liggen! Hier zijn we de volgende dag doorheen gereden en hebben we de mount eden beklommen voor een prachtig uitzicht over de stad! Daarna zijn we bij Port Albert gestopt om te overnachten.

De volgende dag zijn we via Wangarei doorgereden naar het Matapouri strand, waar we op blote voeten zijn geklommen, maar echt letterlijk geklommen met handen en voeten, voor een prachtig uitzicht! Over de zee en verschillende strandjes.

De volgende dag zijn we naar Russel gereden om daar een klim te maken naar een top van een heuvel voor weer een prachtig uitzicht, dit keer over de bay of islands, dit was het zoveelste momentje: je moet er wat voor over hebben. Hier hebben we zelfs dolfijnen gezien vanaf de top, waar je normaal een vermogen voor betaald om met een bootje de zee op te gaan ;-).

Na dit prachtige uitzicht zijn we naar boven gereden naar Mangonui, waar verder niet heel veel bijzonders was en vanaf daar zijn we weer richting Auckland gereden via een park waar de grootste Kauri boom (dit is een beschermde boomsoort) van Nieuw Zeeland staat wat echt even schrikken was, hij was namelijk tot de top 51m hoog!

'S avonds hebben we op de oprit geslapen van onze geweldige airbnb hosts waar we eerder een week hadden doorgebracht in Auckland! Ze vonden het geen probleem en leuk ons weer te zien! We hadden een fles wijn voor ze meegenomen en hebben we een gezellige avond gehad! We mochten zelfs weer gebruik maken van de kamer (ze waren bang dat we het koud zouden krijgen in de auto) maar dat hebben we niet gedaan ;-).

9 april hebben we de auto weer ingeleverd en moesten we alleen ons eigen risico afrekenen bij lucky rentals (lang leven de all in verzekering) en zitten we nu in een airbnb dichtbij de luchthaven waar we vandaag om middernacht de vlucht naar Hongkong pakken!

Hier kijken we enorm naar uit, weer een nieuw land, met een totaal andere cultuur en uitersten!

• 11 April 2016 - 09:13

Hans&Tonny Van Mourik:

Wederom weer een prachtig, spannend en lekker leesbaar reisverslag van jullie.
    Inderdaad, je moet er wat voor over hebben, maar dan krijg je ook wat.
    Wat een geweldige reis en avonturen maken jullie mee. Staat de teller van het aantal foto's inmiddels op meer dan 10.000 stuks ?
    Heel veel plezier, geluk, gezondheid enz. enz. toegewenst op jullie geweldige wereldreis.
    Wij zijn benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes Hans en Tonny

• 11 April 2016 - 09:55

Sabine :

Here Kim en Mathijs,

Dat was wel even schrikken. Gelukkig is alles goed opgelost en zijn er geen gewonden. Jullie verhaal, jullie belevenissen eigenlijk klinken fantastisch!

Het duurt nu wel lang hoor voor we jullie koppies weer zien. Nog bedankt voor de foto van Levin. Erg leuk.

Heel feel plezier nog.

Liefs, Onno, Sabine Levin en Mara

• 11 April 2016 - 10:09

Els Van Woudenerg:

Hoi Kim en Mathijs, leuk verslag weer jammer van de aanrijding. Fijn dat het is opgelost. Die $5 was mazzel. Gelukkig geen verborgen camera!

Groetjes, fijne reis en op naar het volgende verhaal.
    Els en Bert

• 11 April 2016 - 10:14

Angela:

Wat een prachtig 'lang' reisverslag en....tevens het laatste uit Nieuw Zeeland, waarvan we uitsluitend over mooie landschappen en uitzichten hebben gelezen. ( nu begrijp je ook waarom wij er zo enthousiast over waren) We hebben jullie genomen route helemaal nageplozen op de kaart. Alle klimpartijen leverden prachtige foto's op, dus erg de moeite waard he.
    Wat een pech met die botsing, maar het is gelukkig goed afgelopen.
    En dan nu op naar China. Een nieuw avontuur tegemoet.
    Hele goede reis gewenst en ga zo door met het delen van jullie belevenissen met ons.
    Liefs Jacob en Angela

• 12 April 2016 - 16:54

Carla:

Hallo Wereldreizigers,

Wat een avonturen ! Aanrijding was iets minder maar gelukkig geen gewonden.
    Fijn dat jullie goed verzekerd waren. Jullie komen in alle landen wel hele vriendelijke mensen tegen waardoor jullie toch door een gratis slaapplek en gevonden geld elke keer weer een meevallertje hebben!
    Fijn hoor! Geniet ervan en we kijken weer uit naar de reisverhalen vanuit China !
    Liefs van ons allemaal !