Op de scooter door Thailand - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Op de scooter door Thailand - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Op de scooter door Thailand

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

06 Juli 2016 | Laos, Vangviang

In Sukhothai waren we vorige keer gebleven! Hier kwamen we aan na een omslachtige route van: met een bootje de rivier over, met de trein en daarna nog met de bus! Maar aan het einde van de middag zaten we in het nieuwe centrum van Sukhothai. Het nieuwe centrum is niet heel bijzonder, maar je vindt er veel leuke eettentjes en kraampjes langs de weg met de heerlijkste gerechten. Na een nacht amper geslapen te hebben (er waren super veel dieren en krekels in de buurt die lawaai maakten + het stel dat een huisje naast ons sliep kreeg om 03:00 ruzie, dus moesten we vragen of ze even stil wilden zijn) zijn we met de songthaew (gedeelde taxi) naar het oude centrum gegaan.
De ruïnes zijn hier vergelijkbaar met die in Ayutthaya, maar toch zie je wel verschillen in de stijl en ook hoe het allemaal onderhouden wordt! Zo waren veel ruïnes omringt door water of prachtige groene grasveldjes, daar hebben ze in Ayutthaya nog nooit van gehoord denken we! Haha!
In het oude centrum waren helaas niet zo heel veel restaurantjes, maar we konden ergens Pad Thai eten. Dat is zo onderhand wel ons lievelingseten in Thailand omdat we zeker weten dat het niet pittig is! Én wat ze hier heel goed kunnen zijn heerlijke, grote en goedkope smoothies maken! Zo hadden we 2 mango smoothies voor €1 samen.

De volgende dag hadden we een scooter gehuurd en zijn we nog langs andere prachtige plekken geweest in Sukhothai! Zoals de big buddha en nog een paar andere ruïnes en langs de prachtige rijstvelden!

De volgende bestemming was Chiangmai! Hier hadden we al veel goede verhalen over gehoord! Dat het een relaxte stad is en veel
rustiger dan Bangkok en dat was het ook zeker! We kwamen aan met de bus op het busstation en hebben ons naar het oude centrum laten brengen. Hier gingen we op zoek naar een hostel en dat was hier is makkelijker gezegd dan gedaan.. Want we vonden de prijzen erg hoog hier, maar uiteindelijk hebben we een leuk hotel weten te vinden! Hij was iets boven budget, maar de mensen die er werkte waren zo aardig en behulpzaam, dat maakte een hoop goed! Zo had een medewerker (die uit Ierland komt) een beamer aangesloten zodat we voetbal konden kijken en hielpen ze ons maar al te graag met het regelen van tourtjes etc. Omdat we wat later in de middag pas waren aangekomen hebben we lekker koffie gedronken (dat kon hier heel goed, er zijn daar koffietentjes in overvloed).

De volgende dag konden we een gratis fiets meekrijgen van het hotel (nog een pluspunt van het hotel) maar helaas waren ze erg
laag en de banden waren te zacht, dus we moesten trappen of ons leven er vanaf hing, dus zijn we maar gaan wandelen door het oude centrum van Chiangmai!
Er waren een paar mooie tempels te zien, maar we waren een beetje tempelmoe die dag en vonden het wel best en zijn gaan uitzoeken naar welk olifanten verblijf we de
volgende dag zouden gaan!

Zo gezegd zo gedaan! De volgende dag werden we om half 9 opgehaald om een hele dag olifanten te verzorgen! Eerst stopten we nog even bij het Elephant Poopoo museum waar ze van olifanten poep papier maken! Het was erg leuk en interssant om het proces te zien.
Daarna vertrokken we naar het olifanten kamp en vertelde de gids dat we met 2 olifanten op stap gingen vandaag! Dat was een leuke verassing want normaal is het programma met 1 olifant (als je beide een olifant wil dan was de tour een stuk duurder)

We kregen speciale 'Mahout' kleding aan! Mahout is een olifantenverzorger. Deze kleding was vooral zodat onze eigen kleding niet vies kon worden!
We kregen een tas die we vol konden proppen met bananen en suikerriet, hier zijn de olifanten dol op! We liepen naar de olifanten toe en ze roken gelijk dat we eten mee hadden en begonnen we ze te voeren. Dit was ontzettend mooi, omdat je de bananen(tros) aangaf en ze die aanpakte met hun ontzettend sterke slurf. Het was goed om te beginnen met eten geven zodat de olifanten konden wennen aan ons en als je eten geeft vinden ze je al snel leuk!
Na het voeren gingen we een stukje wandelen in de jungle. Waar we uiteindelijk gingen stoppen zodat de olifanten los konden lopen en konden genieten van de jungle, terwijl wij genoten van onze lunch. Na het speelkwartier voor de olifanten gingen we weer terug naar het kamp waar we de olifanten gingen wassen. Dit was echt geweldig! Olifanten vinden het echt heerlijk om gewassen te worden en het is ook een goede manier voor de verzorger om de band met de olifant goed te houden! Na het badderen konden we douchen en werden we weer terug gebracht naar ons hotel waar we 's avonds nog konden nagenieten van de foto's op facebook die de gids voor ons had gemaakt.

De volgende dag hadden we een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen en om naar de Chiangmai canyon te gaan. We hadden een leuke route uitgestippeld en na het bezoek aan een mooie tempel zijn we de bergen in gegaan om zo onze weg te vervolgen naar de Chiangmai canyon. De uitzichten waren prachtig en over de slingerende wegen gingen we steeds hoger! Helaas voor ons ging het halverwege zo hard regenen dat we letterlijk over het water reden! De modderstromen haalde ons bijna in! Gelukkig hadden we onze zwemkleding aan, want we waren helemaal doorweekt!

Eenmaal terug in het hotel hebben we snel een warme douche genomen en zijn we na het eten naar een vrijdagmiddag borrel geweest van een oud klasgenoot (van Kim) die daar nu woont.

De volgende dag hebben we de bus naar Pai gepakt. Dit kleine hippie dorpje had een super fijne sfeer! We hadden twee nachten in een hutje geboekt via Booking.com maar helaas waren de bedden erg hard.. Maar we konden wel een paar voetbalwedstrijden kijken 's avonds op een groot scherm, dat dan weer wel! Na 2 nachten op het harde bed hebben we een ander hotel gevonden (2 hotels verderop) waar we voor hetzelfde geld een veel mooiere kamer hadden met airco en een zacht bed! In de ochtend zijn we verhuisd naar onze nieuwe verblijfplaats en hebben we een scooter voor 2 dagen gehuurd! Ja ja weer een scooter inderdaad, zelfs na de verregende ervaring van eerder! We hebben een mooi rondje gemaakt de eerste dag langs de Pai Canyon, de white buddha en de memorial bridge, die gebouwd is tijdens de tweede wereldoorlog.

De volgende dag zijn we weer met de scooter op pad geweest naar een hotspring, zo'n 35 km van Pai af! Dit was een prachtig klein meertje midden in de jungle met helder en heerlijk warm water! Na de hotspring zijn we doorgereden naar een prachtig uitkijkpunt! Waarvandaan we verder hadden willen rijden naar de grotten, maar we zagen de bui al hangen, letterlijk! Dus zijn we weer terug naar Pai gegaan waar we 's avonds weer eens een heerlijke hamburger hadden gegeten!

De volgende morgen stonden we om 7 uur klaar om richting Laos te gaan! We zijn met de bus naar Chiangkhong gegaan en daar hebben we geslapen. De volgende ochtend zijn we de grens van Laos over gegaan. Hier kon je heel makkelijk een visum bij aankomst kopen. Na het visum werden we naar de boot gebracht waar we deze dag 6 uur op mochten vertoeven naast de knetter harde motor.. En er was een groep Engelsen die dachten dat het een party boot zou zijn dus die hadden drank ingeslagen voor de hele boot, alleen hebben ze niet uitgedeeld en dat zorgde voor het nodige vermaak (althans voor ons). We gingen over de Mekong rivier richting Pakbeng waar we nog een nachtje gingen slapen en waar we een ander Nederlands stel zijn tegengekomen: Emma en Jorn! Super gezellig en na een warme nacht zijn we vroeg opgestaan voor een goede plek op de boot (wat verder weg bij de motor). Deze dag was dus een stuk rustiger, maar wel weer iets langer! Na 7 uur kwamen we aan in Luang Prabang onze eerste echte stop in Laos! Hierover later meer!

• 07 Juli 2016 - 21:10

Angela:

Wauw....olifanten verzorgen. Je moet maar durven. Grappig dat het bij olifanten net zo werkt als bij mensen. Op een eerste afspraakje gaan velen uit eten om aan elkaar te wennen haha.(Je hebt toch na het voeren wel even je vingers geteld he?)
    Leuk al die tripjes op de scooter. Een goede manier om de omgeving te verkennen.
    Jammer van die regenbuien he, als dat zo doorgaat kun je beter een bootje huren.
    Jullie favoriete eten is dus Pad Thai. Zou dat hier ook zo heten? Als jullie weer terug zijn gaan we het bij de "Thai" uitproberen.
    En nu dus met een ander Nederlands stel door Laos aan het trekken, gezellig.