Van warm naar koud! - Reisverslag uit Takaka, Nieuw Zeeland van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Van warm naar koud! - Reisverslag uit Takaka, Nieuw Zeeland van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Van warm naar koud!

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

04 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Takaka

Na de prachtige meren zijn we doorgereden naar Dunedin. Hier in de buurt hebben we een gratis camping gevonden aan het strand! Hier hebben we 's avonds heerlijk kunnen uitwaaien en hebben we zelfs een zeester gered!

De volgende morgen zijn we naar Dunedin gereden. Het eerste de beste koffiebar die we tegen kwamen zijn we ingegaan. We hadden heel slecht geslapen door de koude nacht! Het verhuurbedrijf geeft geen beddengoed, dus hebben wij 2 slaapzakken uit een grote berg dekens gevist, maar dit was echt te weinig (onbewust toch gewend geraakt aan de Australische temperaturen).

Dunedin is een prachtige stad met een geweldig station, waar de kiwi's (nieuw zeelanders) erg trots op zijn! Hier hebben we een mooie dag gehad met prachtige gebouwen en ook een heel leuk settelers museum over de Engelsen en de schotten die naar Nieuw Zeeland zijn gekomen om het land op te bouwen. 's avonds hebben we een camping opgezocht met douche en hadden we veel bekijks door onze tent op het dak. Een aantal mensen kwamen daardoor zelfs een praatje maken, en wilde maar al te graag weten hoe deze constructie werkt!

De volgende morgen zijn we naar Invercargill gereden (in het zuiden) om te kijken of we naar Stewart Eiland konden gaan, hier leven kiwi's in het wild. Helaas was deze trip een beetje aan dure kant waardoor we besloten door te rijden richten Te Anau. Dit plaatsje ligt in Fiordland national park. Hier wilden we heel graag naar toe om een aantal wandelingen te gaan maken!

Helaas regende het de ochtend dat we naar Te Anau reden. Hierdoor kon je bijna geen berg meer zien door een soort laaghangende mist. We kwamen aan bij het plaatsje Manapouri en daar zagen we allemaal mensen staan in een informatiecentrum en gingen wij even kijken wat daar te doen was. Vanaf die plek vertrokken er bootjes naar doubtful sound een prachtige boottocht die langs de fjorden gaat en richting de open zee. Ook zagen we de prijzen en dat vonden we toch wel een beetje te gek, zo'n $275 (€167) voor een boottochtje van 2 a 3 uurtjes en buiten dat, je kon toch amper iets zien door de laaghangende wolken. Daarom zijn we verder gereden naar Te Anau om daar te informeren over boottochtjes naar Milford Sound, deze waren een stuk goedkoper en we zagen zelfs een organisatie die een boottocht van 2 uur aanbood voor $45 (€27) dat leek er meer op! Maar het weer.. het bleef maar regenen en dat bleef ook zo de komende dagen. Toen besloten we naar een camping te gaan in de buurt van Milford Sound, waar we in de stromende regen de tent snel op hebben gezet en na een snelle maaltijd maar zijn gaan slapen en de volgende morgen de wekker vroeg gezet (06:30, want om 08:30 moesten we bij de boot zijn als we nog mee wilden, aangezien we geen ticket hadden gekocht). We wilden eerst kijken hoe hoog of laag de wolken hingen. Het zag er een stuk hoopvoller uit, het was gestopt met regenen en de wolken waren wat hoger dan de dag ervoor. We besloten de gok te wagen en hebben tickets gekocht! Het was een prachtige boottrip, het had iets magisch met de toch nog laaghangende wolken en hier en daar een spat regen! Het regent daar trouwens zo'n 200 dagen per jaar. Ze praten in Milford sound dan ook niet over mm of cm maar over meters neerslag, zo veel regen valt er. Toen we weer wegreden begon het alleen maar harder te regenen en bedekten de wolken alle bergtoppen weer, we waren dus precies op het juiste moment gegaan!

Na de regenachtige dagen waren toch wel veel spullen doorweekt geraakt, wat echt niet fijn was, het kon ook nog eens niet goed drogen door de koude nachten, alles was klam, bah! Gelukkig kwam de zon weer tevoorschijn toen we richting Queenstown reden! Deze stad was ontzettend toeristisch en er waren dan ook super veel mensen en toen we bij het informatiecentrum vroegen wat er te doen was waren de enige twee dingen die ze zei: het kiwi park ($46 pp) en de gondola ($32 pp) dan ga je met een karretje met een kabelbaan naar een uitkijkpunt! Kassa!!dachten wij dat gaan wij mooi niet betalen! En door de drukte waren we er al snel klaar mee en zijn toen naar Arrowtown gereden! Een klein en knus dorpje, ook erg toeristisch, maar wel gemoedelijk! In dit dorpje is vroeger veel goud gevonden en hier kon je de hutjes bekijken waar de chinezen (die hier ook veel goud hebben gevonden) sliepen. Hier waren we een beetje aan de late kant waardoor alles dicht ging. We besloten de volgende dag terug te gaan voor het museum. Zo gezegd zo gedaan we hebben het museum bezocht en hebben $32 pp bespaard door in Queenstown niet de gondola te pakken, maar lopend te gaan! Dit was een stevige klim maar wel een mooi uitzicht over de stad, het meer en de bergen om uiteraard de heerlijke spierpijn de dag erna niet te vergeten! ;-)

De volgende dag zijn we richting Wanaka gereden waar we tussendoor een stop hebben gemaakt bij een oude goudmijn! Hier hebben we een rondleiding gehad en konden we daarna zelf goud gaan zoeken! Wat ontzettend leuk was en ook een soort van verslavend wordt als je merkt dat je buren ook daadwerkelijk goud vinden! Na een kleine 2 uur bezig te zijn geweest, zonder succes, komt er natuurlijk een oude man aan en die vindt uiteraard gelijk 5 goud vlokjes en de tweede keer nog 3.. Pff! We zullen wel iets verkeerd hebben gedaan.. Helaas we zijn geen miljonairs geworden!

Na de goudkoorts (letterlijk, want Mathijs baalde wel) zijn we doorgereden naar Franz Josef, maar hierover later meer!

• 04 Maart 2016 - 04:29

Els:

Leuk weer, jammer van het weer en de hoge kosten voor de uitstapjes. Als je maar niet achteraf denkt "hadden we toch maar wel....." Dan is het niet erg.
    Groetjes vanuit Nederland. Els en Bert

• 04 Maart 2016 - 09:29

Jacob:

Zo, met jullie verhalen beleven wij de reis weer opnieuw. Geweldig! en ja het weer kan af en toe wat minder zijn. Op het noordereiland is het warmer. Maar eerst nog genieten van het zuidereiland.
    Groet Jacob en Angela

• 04 Maart 2016 - 16:06

Carla:

Weer een prachtig verslag ! En wat hebben jullie een leuk onderkomen voor de nacht, begrijp wel dat jullie hiermee veel bekijks hebben. Geniet van al jullie avonturen, wij doen dit ook via jullie verslag !
    Veel lieve groeten van ons allemaal ! xxx

• 06 Maart 2016 - 11:58

Hans&Tonny Van Mourik:

Wederom weer een prachtig en lekker leesbaar reisverslag. Ben alweer benieuwd naar de volgende.
    Jullie maken in ieder geval heel wat mee en gaan ook nog heel veel meemaken.