Peru het land van de verse sapjes en meer... - Reisverslag uit Pisco, Peru van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Peru het land van de verse sapjes en meer... - Reisverslag uit Pisco, Peru van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Peru het land van de verse sapjes en meer...

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

06 September 2015 | Peru, Pisco

Na een jaar lang te hebben gespaard zijn we op 1 september vertrokken naar Zuid-Amerika! (onze eerste stap van onze wereldreis) Met als eerste stop Peru!
Na een 12,5 uur durende vlucht kwamen we aan op de luchthaven van Lima, waar we werden opgewacht door een taxichauffeur die ons naar onze eerste verblijfplaats heeft gebracht. Leuk om even te vertellen: de sleutel van zijn auto brak toen hij de auto wilde openen, dus hij probeerde nog wat andere sleutels en vroeg zelfs of wij nog een sleutel hadden.. Uhm nee?! Uiteindelijk bleek de achterdeur gewoon open te zijn en konden we naar binnen! We hebben onze eerste verblijfplaats geboekt bij Sandra, via Airbnb. Een knusse kamer met een gedeelde badkamer (deze moesten we delen met Erica, een Amerikaanse, die daar voor haar studie 3 maanden verblijft).

De eerste ochtend was het prachtig weer en hebben we heerlijk ontbeten met een smoothie (dat kunnen ze hier wel). We zijn de buurt gaan verkennen en hebben een heel stuk op de boulevard langs de kust gelopen, hier waren allemaal verschillende parkjes. Daarna zijn we verder gelopen naar een archeologische plek "Huaca Pucllana" (een plaats waar ze heen kwammen om de goden te aanbidden en offers te brengen) hier hebben we een tour gehad over de pyramide/stapel stenen (zie foto). 'S avonds hebben we bij chifa Xin Xin gegeten, chifa restaurants zijn heel populair hier, dit is een mix van de Peruaanse en Chinese keuken. De tweede dag zijn we naar het historisch centrum geweest met de metropolitano, dit is een soort snelbus. Dit deel van Lima is een stuk aantrekkelijker, hier staan mooie oude gebouwen. Het deel waar wij verbleven (Miraflores) is een stuk moderner. In het historisch centrum hebben we Peruaans gegeten en gedronken. Je hebt hier allemaal menu's voor 13 sol (€3,50) met drinken en een toetje. Het drankje wat ze er bij serveren heet "Chicha" het is zo donker als cola en wordt gemaakt van een paarse maïs soort. Dit was erg lekker, de smaak vonden we iets weg hebben van stoofperen.

De laatste dag in Lima hebben we gezocht naar een nieuwe locatie, bustickets geboekt en zijn we nog naar een ander deel van Lima geweest "Barranco" dit is een veel knusser gedeelte, gekleurde huisjes met één drukke winkel straat. Hier waren we ook heen omdat er een postkantoor zou zijn, maar helaas die was er niet!

Terug in Miraflores hebben we toch een postkantoor gevonden en moesten we een kaart hebben met envelop, want een envelop hadden ze niet op het postkantoor. Net naast het postkantoor was een markt waar we een mooie kaart hebben gevonden. Toen we wilde betalen bleek het briefje van 20 sol (€5,40) nep te zijn! We begrepen er niks van en bedachten ons waar we die hadden gekregen.. Dan maar met een ander briefje betalen en eenmaal terug in ons appartement vertelde we Erica wat er was gebeurd. Ze moest toevallig boodschappen doen en nam ons neppe briefje mee en deze werd gewoon geaccepteerd! Mooi daar zijn we dan ook weer vanaf. Deze avond gingen we eten bij het café "Buena Vista" waar we al een paar keer koffie hadden gedronken, hier hadden we een hamburger, zo lekker! Alleen al daarvoor zouden we nog wel een keer naar Lima willen!

Op zaterdag 5 september hebben we de bus gepakt naar de stad Ica, dat zo'n 300km ten zuiden ligt van Lima! (zie foto van de route) Ook hier hebben we een slaapplek gevonden via Airbnb en overnachten we bij Luis thuis! Een hele aardige en behulpzame man die met veel plezier alle mooie plekjes in de buurt laat zien! Zo zijn we (samen met nog een paar andere gasten) naar Paracas geweest, deze havenstad staat bekend om zijn vele soorten vogels, zeeleeuwen en zelfs pinguïns. Hier hadden we een geweldige boottrip naar de Ballesta eilanden, waar we duizenden volgels hebben gezien! Na de boottrip hebben we het gerecht "ceviche" geprobeerd. Dit is rauwe vis gemarineerd in een citroensaus, want waar kun je beter vis eten dan op een plek waar het net is gevangen?! Dit gerecht was heerlijk! Na deze maaltijd heeft Luis ons meegenomen naar het National Park van Paracas, waar we eerst met de auto een stuk doorheen zijn gereden om vervolgens een hele klim te maken naar de top van een berg, met een adembenemend mooi uitzicht! (Zie foto)

Vandaag zullen we nog een bezoekje brengen aan de oasis van "Huacachina" en een foodtour doen, waarbij Luis ons allerlei specialiteiten van Ica zal laten proeven en voor morgen staat er een wijn en Pisco (Pisco is een plaatsje in de buurt maar ook een wijnsoort) tour op de planning, maar daarover later meer!

Liefs, Kim en Mathijs

• 07 September 2015 - 19:42

Angela:

Wauw lieverds, wat hebben jullie al veel gezien in een paar dagen en wat zullen jullie schoenzolen slijten, haha.
    Mooie foto's, het lijkt of jullie heel dicht bij de zeehonden konden komen. Stinken he.
    Fijn, zulke aardige mensen en lekker eten....geniet ervan!
    Liefs van papa en mama

• 08 September 2015 - 09:34

Carla:

Nog maar een week weg en wat een belevenissen!
    Leuk om te lezen allemaal. Heel veel plezier ! Geniet ervan ! Groetjes Fred, Sharon en Carla

• 08 September 2015 - 13:45

Sabine:

Hai Kim en Mathijs,

Het klinkt alsof jullie in een week tijd al aardig wat meemaken. Fijn dat jullie leuke mensen om jullie heen hebben. Het klinkt niet verkeerd.

Heel veel liefs en geniet momentjes van ons, Onno, Sabine, Levin en Mara! Xx

• 08 September 2015 - 21:29

Jacob:

Zo, ...........wat geweldig zeg zo daar in die zandbak. Het genieten straalt van jullie gezichten.
    Fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden. Kijk al uit naar de volgende beelden.