De mooie natuur van China - Reisverslag uit Tsim Sha Tsui, Hong Kong van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu De mooie natuur van China - Reisverslag uit Tsim Sha Tsui, Hong Kong van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

De mooie natuur van China

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

03 Juni 2016 | Hong Kong, Tsim Sha Tsui

Na één overnachting in Hong Kong hebben we op 14 mei de trein gepakt naar Guangzhou en daar moesten we overstappen op een andere trein naar Yuangsho. We hadden expres redelijk wat uurtjes tussen de twee treinen zitten zodat we voldoende overstap tijd hadden, we moesten namelijk van Guangzhou zuid naar Guangzhou noord trein station (ja, bijna elke stad heeft 4 treinstations). Achteraf was het maar goed dat we zo veel tijd hadden tussen de twee treinen, want onze eerste trein stond bijna 2 uur stil vanwege een storing in de bovenleidingen, tja de NS is dus niet de enige met dit probleem! Haha

Aangekomen in Yuangsho konden we ons vergapen aan al het moois wat we zagen! Deze stad had echt een fijne sfeer en is omringd door prachtige puntige bergen, heel bijzonder! We konden ons hostel niet zo goed vinden, toen kwamen we uit bij de scootertaxi, die heeft ons (uiteraard hadden we beide een eigen chauffeur) naar ons hostel bracht, dat was een super leuke ervaring!

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd bij het hotel en zijn we de omgeving gaan verkennen, maar eerst wilde we een boottochtje maken over de rivier! We hadden gehoord dat dit erg leuk zou zijn op een bamboe boot, dus dat hebben we dan ook gedaan! De tocht duurde ongeveer 1,5 uur en onze fietsen werden dan met de auto naar het eindstation gebracht, super fijn! Het boottochtje was geweldig!! Het was nog vroeg en daardoor hebben we amper toeristen gezien op het water en konden we in alle rust genieten van dit prachtige landschap! Dit was wat we voor ogen hadden voordat we naar China gingen en we hadden het eindelijk gevonden!!
Na het boottochtje hebben we de rest van de dag op de fiets doorgebracht en zijn we tussen de rijstvelden en de bergen doorgefietst! Het hostel waar we sliepen was trouwens erg leuk en goed! We kregen als welkomst cadeau gedroogde mango (héérlijk) én we mochten de laptop van de eigenaar lenen om een filmpje te kijken, top!!

De volgende dag hebben we de bus gepakt naar Guilin, dit was zo'n twee uur rijden van Yuangsho. Hier wilde we eigenlijk alleen heen voor de rijstvelden die daar in de "buurt" zijn. We hadden een hostel gevonden met super goede reviews en ze konden ook tripjes regelen waaronder naar de rijstvelden! We hadden ons ingeschreven en samen met nog 3 Engelsen zijn we de volgende morgen vroeg op pad gegaan.
De rijstvelden liggen op zo'n 2,5 uur rijden van Guilin. De tour die we geboekt hadden was eigenlijk alleen de transfer, maar dat was erg fijn, want we hadden een kleine privé bus en hij wacht dan de hele dag totdat we terugkwamen. Dit scheelt een hoop gedoe, want met de lokale bus was het wat lastiger geweest en de laatste bus zou om 16:00 naar Guilin gaan.. Bij de rijstvelden aangekomen moesten we eerst een uur klimmen om op de juiste hoogte te komen voor het mooie uitzicht! Dit was uiteraard schitterend en na het uitkijkpunt zouden we een wandeling gaan maken naar een ander dorpje. Dat klinkt makkelijker dan het is.. De wandeling zou vanaf het uitkijkpunt nog 4 uur duren, helaas deden wij er 6 uur over omdat de route niet echt goed stond aangegeven.. Gelukkig kwamen we langs nog wat kleine dorpjes en die mensen konden ons helpen! Eenmaal aangekomen bij de auto waren we super blij dat we het gedaan hadden, want de uitzichten die we hadden waren prachtig! En we hebben tussen de rijstvelden doorgelopen, echt iets om nooit meer te vergeten!

Eenmaal terug in het hostel was de workshop dumplings maken net afgelopen. Heel vervelend want het hostel had al gehoord van de chauffeur dat we erg laat terug waren en daarom hadden ze waarschijnlijk medelijden met ons en mochten we mee eten! Heel vervelend een gratis diner!

Na een nacht heerlijk te hebben geslapen zijn we naar het treinstation gegaan om de trein naar Kunming te pakken. Dit is de hoofdstad van de Yunnan provincie. De treinreis duurde maar liefst 20 uur.. Gelukkig was die heel snel voorbij en wat een pluspunt is van de trein, is dat je er gratis heet water kunt pakken (want iedereen in China drinkt natuurlijk thee) en daarom konden wij mooi een bak noodles meenemen als avond eten, want daar hoeft alleen heet water bij. Eenmaal aangekomen in Kunming hebben we onze airbnb gevonden. De host was een super aardige vrouw! Ze kon geen engels, maar ze had een vertaal app dus kon ze ons alles duidelijk maken en wij haar. Ze heeft die middag zelfs lunch voor ons gemaakt, echt heel lief!

Kunming zelf vonden we niet zo heel veel aan.. Het is weer een miljoenen stad en heeft wat leuke parkjes etc. Maar toen we een dag hadden gepland om naar twee pagodes te gaan en naar het museum bleek het museum er niet meer te zijn en de pagodes stonden in de steigers.. Daar ging onze dagplanning... Toen het ook nog eens begon te regenen zijn we maar een shoppingmall in gegaan en waren we echte Hollanders: kijkie kijkie niks kopen

Vanuit Kunming hebben we de nachtbus gepakt naar Shangri-La. Dit is een 10 uur durende busrit en dit was de aller ergste busrit tot nu toe.. En deze busreis kunnen we iedereen afraden! Het leuke van deze bus is, dat er echt bedden in de bus zijn! Dat maakt het slapen wel iets makkelijker zou je denken. Helaas was niets minder waar, want het stonk zo ontzettend erg in de bus, naar mensen die alleen maar scheten laten... Echt verschrikkelijk! We waren echt blij als de buschauffeur een sigaret opstak, want dan verdween die gore lucht even.. (Nooit gedacht dat we de geur van een sigaret konden waarderen).

Eenmaal aangekomen in Shangri-La was het koud en nat.. Het regende en het was maar 7 graden.. Dat was wel wat anders dan de 25 graden die we daarvoor steeds hadden! De kamer van het hostel was ook ontzettend koud en er was geen verwarming.. Super!
We waren voornamelijk gekomen voor het klooster. Dit klooster is 300 jaar oud en er wonen nog steeds zo'n 600 monniken! Omdat Shangri-La dichtbij Tibet ligt, kon je in dit klooster de Tibetaanse sfeer goed voelen! Het was een bijzondere dag en omdat de zon die dag scheen ook nog lekker warm!

Vanaf Shangri-La hadden we een bus gepakt om 7:00 's ochtends naar de tiger Leaping Gorge! Dit is een prachtig stukje China met een enorm diepe kloof! We werden afgezet door de bus bij een hostel waar we eigenlijk alleen onze spullen wilde droppen zodat wij konden gaan wandelen en 's middags de bus weer wilde pakken naar de volgende bestemming Lijiang. Maar omdat er twee wandelingen mogelijk waren en we qua dagen nog wel genoeg tijd hadden hebben we een kamer geboekt in het hostel en zijn die middag eerst een wandeling gaan maken naar beneden! Het was een flink stuk naar beneden, maar dan had je ook echt prachtig uitzicht over de rivier en de kloof! De legende over dit gebied is dat er een tijger van de ene naar de andere kant van de kloof is gesprongen, vandaar de naam!
Helaas konden we niet de hele route lopen omdat er een deel was ingestort, uiteindelijk ging het ook regenen dus konden we weer terug naar het hostel! De volgende dag zijn we omhoog gegaan, dat was echt prachtig! De klim naar boven was pittig en duurde ongeveer 1,5 uur daarna was het pad recht en hadden we prachtige uitzichten! (Het was ook nog eens mooi weer, dus we konden heel ver kijken). De wandeling duurde in totaal zo een 5 uur en we zouden op het eindpunt worden opgehaald door de bus die ons dan naar Lijiang zou brengen. We waren 1,5 uur voor de bus zou komen al op de afgesproken plek.. Hier kwam onze ervaring uit Argentinië goed van pas want de eerste de beste auto die langs kwam en mijn duim zag stopte en die bracht ons naar het hostel! Super handig hoor liften!

Aan het einde van de middag kwamen we aan in Lijiang waar we wederom een goed hostel hadden gevonden! De volgende dag hebben we even lekker uitgeslapen en onszelf getrakteerd op een ontbijtje in het hotel! Die middag zijn we naar het oude centrum gelopen! Je moet trouwens entree betalen om het oude centrum in te mogen (¥80 pp, zo'n €10). Dit vonden we best veel geld en zagen dan ook een poortje waar niemand stond te controleren, dus daar zijn we snel doorgelopen en waren we dus gratis binnen! Het oude centrum was best leuk! Een gezellige sfeer, maar wel heel toeristisch! Er zijn eigenlijk alleen maar souvenirwinkeltjes.. En daar moet je dan entree voor betalen? Tja het staat op de Unesco wereld erfgoedlijst, vandaar! Maar ondanks de souvenirshops zie je wel echt dat het een leuk centrum is!

De volgende dag wilden we naar het dorpje Baisha gaan, hier konden we heen met de lokale bus! Helaas konden we de stop niet zien en waren we dus te ver doorgereden en kwamen we uiteindelijk uit bij een klooster! Met een bijzondere boom die ze hier de boom met de 10.000 bloesems noemen, helaas bloeide hij nu niet.. Daarna hebben we de bus weer terug gepakt en hebben we het dorpje Baisha wel gevonden! Dit was een klein dorpje, niet zo toeristisch en wat knusser! Hier zijn we nog bij een school naar binnen gegaan waar ze prachtige handwerkjes maken en daar hebben we dan ook een leuke souvenir voor onszelf op de kop getikt!

's Avonds wilde we eigenlijk nog wat foto's maken van het oude centrum, maar ja we hadden natuurlijk geen entree kaartje.. En helaas het poortje dat eerder onbemand was, stond nu natuurlijk wel iemand! Toen zagen we een groepje Chinezen die ook niet wilde betalen en die hebben ons via een sluip route naar binnen geloodst!

Op mijn verjaardag hebben we de bus van Lijiang naar Dali gepakt! Aangekomen in het hostel hebben we onze spullen gedropt en zijn we naar het centrum gegaan! Op zoek naar koffie met gebak! Dit was gelukt en zo hebben we mijn verjaardag gevierd! Ook ben ik nog via skype toegezongen, dat is uiteraard altijd leuk!

De volgende dag hebben we een gewandeld door het oude centrum en zijn we naar de pagodes gelopen die het oudst zijn in China. De volgende dag hebben we een scooter gehuurd in Dali! Dit was echt heel leuk. We zijn naar het meer gereden en hebben wat dorpjes aan het meer bezocht! De dorpjes waren niet echt leuker dan Dali, maar wel minder toeristisch en dus wat rustiger!

Na ons verblijf in Dali hebben we de bus weer gepakt naar Kunming, waar we één nachtje hebben geslapen en gister middag het vliegtuig naar Hong Kong hebben gepakt! Deze stad noemen we nu dan ook onze thuisbasis! Hier slapen we nog 3 nachtjes en pakken we 5 juni het vliegtuig naar onze volgende bestemming: Thailand!!!

• 03 Juni 2016 - 12:59

Els:

Hoi Kim en Matthijs,
    Prachtig verhaal. We hebben gelachen om jullie 10 uur durende rit in die stinkbus! Haha.
    Leuke herinneringen gemaakt en nu dus naar Thailand. Goede reis! En we wachten jullie verhalen weer af!
    Els en Bert

• 03 Juni 2016 - 16:09

Carla:

Yee, wat een prachtig verhaal weer en wat een indrukken.Verslag weer met veel plezier gelezen! Op naar Thailand!
    Lieve groeten van ons allemaal!

• 03 Juni 2016 - 17:33

Fam Van Best:

Kim en mathijs
    schitterend verhaal. We genieten er elke keer weer van ( je moet schrijver worden). Ach en wat de busreis betreft, stank geen probleem (allemaal een snufje en het is op). veel plezier in thailand
    Hoelang blijven jullie nog weg?

• 03 Juni 2016 - 19:54

Hans En Tonny:

Lieve Kim en Mathijs.............Het lijkt wel of jullie reisverhalen hoe langer hoe langer en spannender worden.
    Wat een prachtig en leuk en lekker leesbaar reisverslag van China is dit weer.
    Verbeeld ik het me of vinden jullie dit gedeelte van de wereldreis het leukst? Lijkt er wel op.
    Veel plezier in Thailand en maak er weer wat moois van, maar dat is aan jullie wel toevertrouwd.
    Ben alweer benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes Hans en Tonny

• 03 Juni 2016 - 19:56

Angela:

Tjonge...wát een verhaal. Jullie zijn onvermoeibaar he. Hoeveel kilometer hebben jullie al in de benen?
    De schoenzolen zijn bij thuiskomst waarschijnlijk weggesleten, maar wel bewaren he want ze hebben héél wat meegemaakt en als díe eens konden praten.....
    Wat veel soorten vervoersmiddelen hebben jullie al uitgeprobeerd. Vliegtuig, trein, bus, boot, auto, brommer, fiets, scooter....maar nog niet in een riksja gezeten of een draagstoel? Misschien komt dat nog in een van de volgende landen die jullie gaan bezoeken.
    Nog 1 dag genieten in de 'thuisbasis' Hongkong en dan op naar Thailand.
    Goede reis en ook daar weer veel plezier.
    Liefs Jacob en Angela

PS Wat maken jullie prachtige foto's!!