Verliefd op Indonesië! - Reisverslag uit Embongkaliasin, Indonesië van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Verliefd op Indonesië! - Reisverslag uit Embongkaliasin, Indonesië van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Verliefd op Indonesië!

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

07 Oktober 2016 | Indonesië, Embongkaliasin

Na ons verblijf in Singapore zijn we weer terug naar Maleisië gegaan, Kuala Lumpur om precies te zijn. Vanaf hier stond onze vlucht al geboekt naar Indonesië, vandaar dat we Kuala Lumpur in eerste instantie even hadden overgeslagen. Eenmaal aangekomen hadden we een hele fijne kamer via Airbnb geboekt (dat was lang geleden)! Gratis wassen en we hadden een hele goede locatie!
De eerste dag in Kuala Lumpur hebben we afgesproken om met Madeleine (oud klasgenootje van Mathijs) te gaan lunchen! In een grote shopping mall hebben we heerlijk geluncht en een gezellige middag gehad! Ook hadden we afgesproken om zondag avond bij haar thuis te eten, zodat we haar huisje en kindje konden zien!

Ook zaten we heel dicht bij een heli platform wat nu is omgetoverd tot een bar waar je prachtig kunt uitkijken over de stad met de zonsondergang en waar je de stad langzaam ziet veranderen wanneer de lucht donker wordt en alle lichten gaan branden. Tijdens ons bezoek zaten er twee hele aardige expats een drankje te drinken waar we gezellig mee hebben gepraat, ze werkte beide al meer dan 3 jaar in Kuala Lumpur en de één kwam uit Thailand en de ander uit Venezuela! Ze vonden het toch maar geweldig dat we deze reis maken!

Na een gezellige avond op het heli platform hebben we ergens bij een drukke straat met allemaal street food gegeten, dat was heerlijk! De volgende dag zijn we naar het Islamic art museum geweest! Het was een heel mooi museum, met veel oude geschreven documenten en prachtige vazen en schalen. Na het bezoek aan het museum hebben we een grabcar geboekt, dat is zoiets als Uber en werkt geweldig, je geeft aan dat je nu ergens heen wil en waar je heen wil en ze zoeken een chauffeur en er wordt op de kaart aangegeven over hoeveel minuten hij bij je is! Zo zijn we bij Madeleine gekomen en hebben we genoten van haar lasagne en haar dochtertje Neva en het heerlijke appartementen complex waar ze woont! Het bestaat uit 3 flats waarvan 1 zelfs een strand op het dak heeft, echt geweldig! Haha

De volgende dag hebben we wederom een grabcar geregeld naar het vliegveld om te gaan vliegen met KLM naar Jakarta!
Dit was een fantastische keus geweest, we voelden ons even thuis met het Nederlands sprekende personeel en de stroopwafel waar we om hadden gevraagd! Toen we uitlegde dat we al een jaar lang weg zijn en dat we de stroopwafel echt missen, kregen we een zak met allerlei lekkers mee (zie foto) voor de komende dagen was dat toch wel een "overlevingspakket".
Eenmaal aangekomen in Jakarta zijn we naar het hotel gegaan en zijn gaan slapen. We hadden al van meerdere mensen gehoord dat Jakarta niet echt de moeite is en door gebrek aan tijd zaten we de volgende morgen al in de trein naar Yogyakarta. Hier kwamen we rond 17:00 aan. We hadden nog geen hotel geboekt en het hotel wat we op booking.com gezien hadden was al volgeboekt.. Helaas! Gelukkig vonden we een ander hotel die nog 1 kamer had maar wel zonder airco (deze was stuk), dus die wilde hij eigenlijk niet verkopen. Toen hebben we gevraagd of hij dat wel wilde doen, want er was een fan en we moesten toch ergens slapen! Het wordt op Java echt al vroeg donker, om half 6 gaat de zon onder dus we hadden niet veel zin om nog langer te moeten zoeken.

Na een warme nacht zijn we de stad een beetje gaan verkennen waar we naar het Nederlandse fort zijn geweest (Vredeburg) hier hebben we meer info gekregen over de rol van de Nederlanders hier in Indonesië! Ook wilden we een bezoekje brengen aan het paleis, maar omdat die nog wordt bewoont door de sultan, was die maar tot 12:30 open voor bezoekers.

De volgende morgen stond de pick up om 03:45 klaar om ons naar de Borobudur te brengen! De grootste Buddistische tempel. Hier kwamen we aan voor zonsopkomst en hebben we genoten van het prachtige uitzicht op deze toch wel magische plek! Na de zonsopkomst hadden we nog 2 uur de tijd om rond te lopen en te genieten van al het moois! Na de Borobudur werden we ook nog naar de Hindoeïstische tempel Prambanan gebracht! Deze tempel heeft iets weg van de Angkor tempels, dit was ook een prachtige tempel om te zien. De rest van de middag hebben we lekker rustig aan gedaan want om 23:00 zouden we met een nachtbus naar de haven bij het plaatsje Jepara worden gebracht. Dit was een vreselijke rit, door de slechte wegen stuiterde we 5 uur lang. Om 04:00 kwamen we aan bij de haven en om 06:30 zaten we op de boot richting Karimunjawa ookwel de Malediven van Java genoemd. En daar is niks over gelogen wat een prachtig eiland en het water was zó helder!!

We hadden onszelf verwend met een goed hotel dat echt een goede keuze was! Toen we aankwamen om 12:00 waren we gesloopt na 13 uur reizen zonder echt te hebben geslapen kregen we koffie en pannenkoeken! Dat was een heerlijk welkom! Toen we op de kamer waren hadden we de wekker rond 16:00 gezet zodat we nog wat van het eiland konden zien als het nog licht was. Helaas was de wekker niet afgegaan en werden we gewekt door de moskee om 17:45, we hadden de slaap dus hard nodig!

De volgende morgen hadden we een heerlijk ontbijt met pannenkoeken, nutella en banaan! Na het ontbijt zijn we met de scooter naar het mooiste strand ooit gereden! Hier hebben we genoten van de zon, zee en de rust want er waren bijna geen mensen op dat strand! We konden zelfs vanaf het strand snorkelen. Veel van het koraal dichtbij de kust was al dood, maar we zagen wel een clownvis familie heel dichtbij de kust! Dat was erg leuk!

Na het strand hebben we genoten van de zonsondergang in de haven. De volgende dag hadden we een snorkeltripje geboekt bij het hotel samen met een Duits stel. We zouden op 4 verschillende plekken gaan snorkelen. Helaas ging het bij de 3e plek regenen en het bleef maar regenen die dag. We hebben wel prachtig koraal gezien en hele mooie vissen en zelfs een blauwe zeester! Na een niet zo'n heel succesvolle lunch op een prachtig eiland (helaas in de regen) zijn we teruggegaan naar het hotel.

De volgende morgen pakten we de speedboat terug naar het vaste land. Deze boot doet er maar 2 uur over in plaats van de 6 uur op de heenreis. Eenmaal aangekomen in Jepara wilden we de bus pakken naar Surabaya onze volgende bestemming. Helaas was dat iets makkelijker gezegd dan gedaan. De eerste bus ging pas om 16:30 maar er was een aardige local die ons wel wilde helpen en nam ons mee naar een locale bus die we konden nemen naar het plaatsje Semarang om daar de bus naar Surabaya te pakken. De locale bus was niet echt een succes want de stoelen waren klein, geen beenruimte en ze rijden hier als idioten. Wij vinden dat de Indonesiërs het ergst zijn op de weg in vergelijking met de andere Aziatische landen die we hebben gezien.. Uiteindelijk kwamen we 2 uur later aan in Semarang waar we de bus pakten naar Surabaya. Na een tijdje wachten kwam er eindelijk een normale bus met airco en stoelen die achteroven konden. Om 03:00 kwamen we aan op het busstation van Surabaya. We hadden geen hotel geboekt en wilden even op de wifi om te kijken waar we heen konden, nou de wifi deed het niet.. Maar er was wederom een aardige local die zijn internet data met ons deelde zodat we even konden zoeken. We hadden een backpackershostel gevonden en daar lieten we ons heenbrengen. Om 04:00 waren we daar en we konden 2 dingen doen; 1. Als we gelijk wilde inchecken moesten we nog een extra nacht betalen, terwijl de nacht al bijna voorbij was of 2. We konden naar buiten gaan en rondlopen tot het 13:00 was en dus tijd was om in te checken want wachten in de lobby mocht niet (regels van het hotel... Ja ja..)

Toen zijn we een straat verderop in een business hotel terecht gekomen waar we gelijk konden inchecken als we 50% van de nachtprijs wilde betalen (dat leek er meer op). Dus dat deden we en we konden genieten van nog 4 uurtjes slaap! Die dag hebben we niet veel gedaan, koffie gedronken en bij het tourist information center gevraagd naar de opties hoe we naar de Bromo vulkaan konden gaan.

Uiteindelijk hadden we een bedrijf gevonden die ons vanuit Surabaya naar de Bromo bracht en alles voor ons kon regelen. Helaas was het wel zo, dat door een eruptie die onlangs is geweest, de krater de hele maand oktober gesloten is waardoor je alleen vanaf een uitkijkpunt kun kijken naar de vulkaan en hem dus helaas niet mag beklimmen. We hadden het bedrijf gevraagd om een korting omdat we toch niet alles konden doen wat normaal wel in het tourtje zat en we kregen inderdaad een korting. Diezelfde avond werden we om 00:00 opgehaald bij ons hotel en zouden we in 3 uurtjes naar de vulkaan worden gebracht. We probeerde wat te slapen in de auto maar dat lukte niet echt. De chauffeur had ook moeite met zijn ogen open houden toen we rond 03:00 de slingerweg omhoog pakte vielen zijn ogen tot 2x toe dicht en reden we 2x bijna tegen een muur op.. Wij waren not amused want we voelde ons totaal niet veilig bij hem in de auto. De gids die mee was voelde zich ook niet veilig vertelde ze achteraf!
Uiteindelijk kwamen we boven aan en gingen we met een jeep verder tot het looppad, vanaf daar liepen we in het donker naar het uitkijkpunt waar de vulkaan langzaam tevoorschijn kwam, prachtig om daar te staan tijdens de zonsopkomst! We moesten van de jeepchauffeur om 06:00 weer beneden zijn dus dat waren we. Toen we bij het restaurant kwamen waar het ontbijt werd geserveerd bleek die pas open te zijn om 07:00.. Moesten we nog een uur wachten op het ontbijt. Dat vonden wij echt heel stom, want we konden de vulkaan al niet beklimmen en alleen genieten van het uitzicht en bleek dat we eigenlijk nóg een uur hadden kunnen genieten van het uitzicht. Uiteindelijk hadden we ontbeten en kregen we een rug/nek massage van een local die het gewoon leuk vond om te masseren, alles was weer los, heerlijk! En daarna werden we weer teruggebracht naar het hotel.

Toen we werden opgehaald om 00:00 moesten we een aanbetaling doen en de rest achteraf betalen. We lieten de gids bellen met het bedrijf want wij waren een beetje teleurgesteld in de trip en al helemaal in de chauffeur. Je betaald ontzettend veel geld en dan is het de taak van de chauffeur om je veilig naar de plek van bestemming te brengen! Na de uitleg kregen we 1000 maal excuses en een fikse korting! Kijk toen waren we weer happy!!

Nu gaan we nog 1 dag rustig aan doen in Surabaya en zullen we zaterdag het vliegtuig pakken naar Sulawesi waar we mijn ouders (van Kim) zullen zien en we met zijn vieren er twee mooie weken van gaan maken op Sulawesi en Bali! We kijken er erg naar uit!h

• 06 Oktober 2016 - 20:05

Angela:

Het is niet altijd makkelijk om op de plaats van bestemming te komen he, maar het lukt jullie uiteindelijk toch elke keer weer.
    Afdingen hebben jullie ook al aardig onder de knie. Super!!
    Wat een "lekker" pakket van de KLM. Holland op z'n lekkerst.
    Mooi zeg, die blauwe ster en Nemo. En Buddha Kim kleurt prachtig in dat rode shirt.
    Hebben jullie al zó veel tempels gezien en dan blijkt er tóch nog een mooiere te zijn. Net als het prachtige strand. Wat zijn er veel mooie plekken op de wereld he.
    Gelukkig eigenlijk dat je niet dichter bij de krater mocht komen, want een eruptie wil je niet van zo dichtbij meemaken toch?
    Over 2 dagen zijn Carla en Fred er en gaan jullie samen een paar leuke weken tegemoet. Héél veel plezier samen.
    Liefs Jacob en Angela

• 09 Oktober 2016 - 10:24

Hans&Tonny Van Mourik:

Waar halen jullie deze pracht verhalen toch vandaan ? Wederom weer heerlijk om te lezen.
    Jammer he, maar het einde komt nu langzamer zeker toch dichterbij.
    Angela & Jacob hebben al geregeld dat wij op hun huis gaan passen als zij naar Australie gaan en jullie dan gaan ontmoeten, na een hele lange tijd.
    Maak er ondertussen met Carla en Fred een leuke tijd van en daarna of samen met Angela en Jacob ook.
    Ben ondertussen al wel heel benieuwd naar de foto presentatie van jullie wereldreis.
    Ik denk zo"n 150.000 foto's of meer !!

Veel plezier nog en toch spoedig ziens

Hans en Tonny van Mourik

• 11 Oktober 2016 - 08:04

Els Van Woudenberg:

Kan alleen maar met een grote glimlach dit verhaal lezen. Heerlijk...
    Geniet met Fred en Carla van de trip en groetjes van ons.
    Els en Bert