Nu we er toch zijn 3.0 - Reisverslag uit Bugis, Indonesië van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Nu we er toch zijn 3.0 - Reisverslag uit Bugis, Indonesië van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Nu we er toch zijn 3.0

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

22 September 2016 | Indonesië, Bugis

De vorige keer waren we gebleven bij onze eerste stop in Maleisië, Langkawi. Een leuk eiland waar we eigenlijk alleen heen gingen omdat het makkelijk te bereiken was vanuit Thailand. Eenmaal aangekomen bij ons hotel zagen we dat het goed geregend had die dag en hoopten we op beter weer. 's Avonds hadden we gelijk een scooter gehuurd voor 2 dagen. Dat was wel fijn want ons hotel was wat verder gelegen van het centrum.
De volgende morgen sliepen we een beetje uit en gingen we op ons gemak naar het centrum om een ontbijtje te zoeken. Helaas was er niet veel open om 09:00, de meeste restaurants gingen pas om 11:00 open. Dat is bijna brunchen haha! Op het eiland is een bekende skybridge die we konden gaan bezoeken. Met de kabelbaan gingen we omhoog en daar hadden we prachtig uitzicht over het eiland en de omliggende eilandjes! Daarna gingen we nog een stukje hoger met de kabelbaan en daar was de skybridge. Daar konden we overheen lopen en had je wederom een prachtig uitzicht. In de middag zijn we nog naar het aquarium geweest, dit is de grootste van Maleisië. Het was niet een heel bijzonder aquarium, maar uiteraard hebben we prachtige vissen gezien en hebben we de pinguïns gevoerd zien worden.
's Avonds hadden we onze boottickets voor de volgende dag opgehaald om naar het volgende eiland te gaan: Penang island, naar het plaatsje Georgetown.

In Georgetown kwamen we de volgende dag rond 14:00 aan en hebben we onderweg naar het hotel heerlijk geluncht in een leuk restaurantje. Eenmaal ingecheckt bij het hotel zijn we wat rond gaan lopen door het centrum en zagen we een heleboel kunstwerken door de hele stad. Met name afbeeldingen gemaakt van metaal, was erg leuk om te zien!
Wat leuk is om te vertellen over Maleisië is dat er 3 verschillende bevolking groepen zijn, de Maleisiërs uiteraard, de Chinezen en de Indiërs. Hierdoor heb je in Georgetown verschillende wijken zoals little India en little China. Heel leuk want daar kun je heerlijk en goedkoop eten en het voelt alsof je van het ene land naar het andere land loopt, haha!
Zo hebben we dan ook onze eerste avond in Georgetown gegeten in little India. Naast de verschillende wijken en culturen spreekt men trouwens ook erg goed engels, heel fijn!

De volgende dag zijn we alle kunstwerken gaan bekijken in de stad. Naast de metalen kunstwerken waren er ook een aantal hele mooie muurschilderingen. Nadat we ze allemaal hadden gezien zijn we doorgelopen naar een vissersdorpje waar je eigenlijk alleen maar souvenirs kunt kopen. Daar vlakbij was een leuke markt waar je lokaal kon eten, daar zijn we ook even gaan kijken alvast voor het avond eten. Uiteindelijk bleek vlakbij ons hotel ook een night market te zijn met heerlijk eten. De laatste dag in Georgetown hebben we een halve dag besteed aan bustickets vinden naar onze volgende bestemming Tanah Rata. Helaas wilde we een busticket hebben op een feestdag (wisten wij veel). Uiteindelijk was het toch gelukt en hebben we 's middags het nationale museum bezocht en hebben we 's avonds weer op de night market gegeten!

De volgende morgen pakten we de bus naar Tanah Rata waar we de Nederlander Mathijs ontmoette. Hij reist 4 maanden door zuid-oost Azië. We hebben de hele busreis gezellig gekletst waardoor de 6 uur durende busreis zo voorbij was! Eenmaal aangekomen in het dorpje vonden we al snel en makkelijk een hotel en hadden we een plan gemaakt voor de volgende dag. Tanah Rata is het dropje dat dichtbij de theevelden van Cameron Highlands ligt. Daar zijn we de volgende ochtend zelf heen gegaan met een scooter, gezellig met zijn drieën. Het was een hele klim voor de scooter, maar we kwamen boven waar we prachtig uitzicht hadden over de velden en de bergen! Ook was er een thee museum maar helaas was de fabriek niet in werking die dag dus konden we vrij weinig zien van het proces. Verder was het dorpje Tanah Rata heel saai, er was letterlijk 1 straat waar je kon eten en drinken. In de middag hebben we nog een heerlijke koffie gedronken en had Mathijs de bus van 17:00 naar Kuala Lumpur gepakt.

Wij zijn de volgende ochtend vertrokken naar Melaka een plaatsje op zo'n 200 km onder Kuala Lumpur. Helaas was Mathijs door de koelere temperaturen ziek geworden en lag hij de eerste nacht in Melaka met koorts op bed. De volgende ochtend voelde hij zich gelukkig weer wat beter, maar nog niet helemaal lekker en daarom besloten we even rustig aan te doen. We zijn even naar de h&m geweest die daar in het centrum was en daar hebben we beide weer wat nieuwe kleding kunnen kopen. Erg fijn want na zo'n lange periode wordt je kleding er niet mooier op, zeker niet als het alleen wordt gewassen met koud water en er af en toe een scheut bleek bij wordt gegooid! Verder hebben we heerlijk geluncht bij een leuk klein restaurantje waar ik een salade had met eendenborst en Mathijs een Ciabatta broodje met eendenborst!! Geweldig!

De volgende dag kwam Mathijs ook aan in Melaka en hebben we samen nog een paar leuke dingen gedaan, zoals de free walking tour! Dit was een hele leuke en vooral informatieve tour. De gids gaf heel
veel feiten en wist ook erg veel over de geschiedenis, super leuk! Het is vooral leuk omdat de Nederlanders heel veel huizen die er vandaag de dag nog steeds staan hebben gebouwd tijdens de VOC periode. Erg leuk om te zien!

En omdat we er nu toch zijn wilde we heel graag even kijken bij het buurland Singapore. We hadden bedacht om daar zondag 18 september heen te gaan, maar toen bleek de GP die dag te zijn en zaten nagenoeg alle bussen al vol. Daarom zijn we maandag maar gegaan met zijn drieën. We zitten nu op een slaapzaal (helaas is een privé kamer, zelfs in een hostel niet te betalen). Maar dat is het wel meer dan waard, want het is een indrukwekkende en mooie stad! Het is hier super schoon en modern in het centrum! Het is dat het in Azië ligt en je rode peper op je sandwich krijgt, haha! Naast de
prachtige skyline zijn er ook hier wijken als little India en little China.

Toen we 's avonds naar de zogeheten gardens of the bay gingen om foto's te maken van de verlichte 'bomen' waren we toevallig op het juiste moment gegaan en konden we de prachtige lightshow zien! Deze was echt heel leuk, we liepen alledrie met een big smile weg! Hierna gingen we naar de skyline om deze op de foto te zetten, maar ook hier waren we precies op tijd, want hier begon een water en licht show. En dit was niet een doorsnee fontein met lichtjes, nee er werd een film geprojecteerd op nevel! Heel bijzonder! Na deze show zijn we nog naar het casino gegaan wat het duurste casino is dat ooit ter wereld is gebouwd. Hier hebben we een paar dollars in gezet, maar helaas voor ons geen prijs.. Mathijs ging er wel mooi vandoor met $21 winst, haha! Kortom een geweldige avond gehad!

Morgen gaan we weer terug naar Maleisië, Kuala Lumpur, waar we nog een paar dagen kunnen genieten van het fijne land en waar we een oud klasgenootje van Mathijs zullen ontmoeten!

• 22 September 2016 - 08:27

Els:

Weer gezellig verhaal, grappig dat ze in die arme landen zoveel toeristische, toch ook moderne, attracties hebben. Lichtshows, kunst, projectie op nevel. Wij kunnen ons er geen beeld bij vormen, zullen toch meer foto's moeten zien hoor!
    Groetjes, Els en Bert

• 22 September 2016 - 09:53

Hans & Tonny:

Leuk verhaal weer. Heb ik nu goed begrepen Kim dat je nu met 2 Mathijsen op stap bent. Wordt het nu niet een beetje moeilijk kiezen? Maar jullie maken in ieder geval heeeeel veeeel mee, wat een geweldige wereldreis maken jullie. Op hoeveel foto's zitten jullie nu?
    We wachten weer op het volgende verslag. Fijne en vooral veilige reis toegewenst.
    Groetjes Hans & Tonny

• 22 September 2016 - 11:55

Carla:

Hebben wederom weer genoten van het prachtige reis verhaal!
    Het eind komt wel langzaam inzicht ! Maar nog even en dan komen we jullie opzoeken.
    Heel veel groetjes van ons allemaal !!!!!! xxxx

• 22 September 2016 - 15:45

Angela:

Mijn complimenten voor wéér zo'n uitgebreid verslag. Geweldig dat jullie ons ( nog steeds) zo goed op de hoogte houden van wat jullie zien, horen, voelen, proeven, ruiken ( zijn er nog meer zintuigen?) en meemaken. Ook knap dat jullie altijd proberen zo goedkoop mogelijk te leven en toch zo veel mogelijk te zien en te doen. Op die manier kun je het lang volhouden he.
    Heel goed dat jullie toch even in het dure Singapore zijn gaan kijken. Als je tóch in de buurt bent....
    Wat hebben ze er prachtige architectonische gebouwen.
    En Kim, kon je het een beetje volhouden met die 2 Mathijssen?? Hoe heb je ze aangesproken? Mathijs mét baard en Mathijs zónder baard?
    Nu naar Kuala Lumpur, wat zoveel betekent als "modderige samenloop van rivieren". Nou, die rivieren zijn er nog steeds maar de modder heeft plaats gemaakt voor een moderne stad met veel hoogbouw" en óók een Chinatown en Little India. Misschien mogen jullie wel een kijkje nemen in de top van "the Twin Towers"
    Heel veel plezier daar.
    Liefs van Jacob en Angela