Even op adem komen in Hongkong - Reisverslag uit Guilin, China van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Even op adem komen in Hongkong - Reisverslag uit Guilin, China van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Even op adem komen in Hongkong

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

17 Mei 2016 | China, Guilin

In Datong waren we gebleven! Hier kwamen we aan met de bus, helaas was het busstation dat ik op de kaart vlakbij het geboekte hostel had zien staan niet de bushalte waar wij werden afgezet.. Gelukkig was er een aardige studente die ons heeft geholpen het hotel te vinden! Eenmaal aangekomen kwam er gelijk een verkoop mannetje op ons af of we naar de caves wilden waar meer dan 50.000 buddha's zijn en naar het hangende klooster? Hij had wel een leuke tour voor ons en hielp ons maar al te graag met wat we konden doen in het centrum van Datong! Wij hadden al gelezen dat we voor ¥2 pp met de lokale bus naar de grotten konden gaan en hij had het over ¥100 pp en dan zouden we naar beide bezienswaardigheden gaan op 1 dag! Dat zagen wij al niet zitten (we hadden niet voor niets 2 volle dagen in Datong gepland) dus we zeiden dat we over zouden nadenken en het hem zouden laten weten als we wilde boeken. De volgende morgen om 8 uur werd er geklopt.. En nog een keer.. Is dat nou bij ons? En ja hoor nog een keer.. Dus Mathijs verzocht de persoon weg te gaan waarop de man zei: uhm I was wondering if you wanted to come with the tour today? Het antwoord was helder: NO! Wat dachten die mensen wel niet?? Nu hadden we echt geen zin meer om met deze gasten een dag weg te gaan!

We hebben dan ook zelf de bus gepakt samen met de Engelse Ellie die ook naar de grotten wilde. Dit was een mooie plek met inderdaad een heleboel buddha's, maar heel veel is helaas kapot. Toch was het een leuke dagbesteding en konden we geen buddha meer zien na afloop, haha!
's Avonds hebben we de lekkerste dumplings gegeten tot nu toe! Ze werden er vers gemaakt en gaar gestoomd, heerlijk!

We hebben al redelijk wat vragen gekregen van mensen hoe we ons redden in China als het gaat om communiceren. Dat gaat eigenlijk heel goed! Zolang ze niks tegen ons zeggen en wij ook niet tegen hun, haha! Het wordt echter een probleem zodra wij wat van ze nodig hebben. Daarom gaat onze dank uit naar Marjolein, die ons een 'point it' boekje heeft gegeven voor vertrek! Voor die genen die het nog niet kennen: in dit boekje staan allemaal foto's van dieren, eten en drinken, sanitaire voorzieningen en nog veel meer wat je kunt aanwijzen om duidelijk te maken wat je wil! Dit boekje heeft ons dus al een hoop ellende bespaard wat betreft communiceren, dus bij deze Marjolein: BEDANKT! :)

De volgende dag wilde we een bus pakken naar het hangende klooster, tot we met een taxichauffeur in onderhandeling kwamen en voor dezelfde prijs naar het klooster konden in een privé auto die op je wacht tot je klaar bent. Dit klooster was toch wel heel bijzonder, het is tegen een berg aan gebouwd en lijkt te zweven hoog boven de grond! Wij kunnen ons voorstellen dat monniken vroeger hier alle rust hadden om zich helemaal tot het geloof te wijden. Wat trouwens ook goed werkt is onze studenten pas, we krijgen in China bijna overal 50% korting op entrees dus dat is vaak met zijn tweeën naar binnen voor de prijs van één, hoppa!

De volgende morgen pakten we de trein naar het plaatsje Pingyao. Dit is een dorpje omringd door een muur, zoals meerdere dorpjes in China, maar deze muur is het best bewaard gebleven (best bijzonder voor China). Dit is ontzettend toeristisch, veel winkeltjes met geweldige souvenirs, zo vinden ze zelf, haha! Omdat we later in de middag aankwamen hebben we een beetje door het dorp gewandeld en hebben we een ticket voor de volgende dag gekocht waarmee we de muur op mochten en daarnaast nog 22 andere attracties konden bekijken. Dit waren voornamelijk musea en oude banken. In Pingyao zijn de eerste banken van China ontstaan en er werd hier veel zilver verhandeld.

De volgende dag namen we alweer de trein naar Xi'an, dit is de plek waarvandaan je het terracotta leger kunt bezoeken! In de lonely planet wordt aangegeven eerst in hal 3 te beginnen vervolgens naar hal 2 te gaan en af te sluiten in hal 1! Dit was zeker een goede tip! Wij dachten dat er in drie hallen terracotta krijgers zouden staan, maar dat was dus niet zo. In hal 3 zie je (volgens ons) een aantal nagemaakte beelden en paarden en wat kapotte beelden, in hal 2 zie je goed in welke staat het verkeerde toen ze het terracotta leger hebben ontdekt waarvan ze nog een heel groot deel moeten opgraven en in hal 3 staan de gerestaureerde beelden, dat is heel mooi om te zien en vooral gaaf omdat elke krijger is uniek, ze hebben echt allemaal een ander gezicht!! Helaas is de informatie in de verschillende hallen beperkt..

Verder hebben we in Xi'an rustig aan gedaan omdat we allebei een beetje last kregen van een verkoudheid en we waren erg moe! We zijn wel even een kijkje gaan nemen in het moslim gedeelte van de stad! Dit is echt een heel leuk deel, het voelde even alsof we weer in Marokko liepen, maar dan met overal Chinese (nep) souvenirs!

Na Xi'an zijn we met de trein naar Chengdu gegaan waar we naar toe wilde om panda's te zien! In de buurt van Chengdu zijn verschillende plekken waar je heen kunt, wij zijn naar het zogeheten fok centrum geweest! Het was ontzettend tof om die beesten te zien, ze zijn zo lui!! En we hebben ons kapot gelachen om de kleine panda's die aan het spelen waren in een boom! Ook heeft dit park een revalidatie centrum voor gewonde wilde panda's.

We hadden een airbnb geboekt in Chengdu het bed die in de kamer stond was zo verschrikkelijk! Het was gewoon letterlijk een plank, alsof we op de grond lagen.. De host komt uit Engeland (bleek achteraf). Wat ons in eerste instantie handig leek aangezien ze engels spreekt, maar dat was toch niet helemaal zo.. Ze kon ons totaal niet helpen zoals je zou verwachten van iemand die in een stad woont. Ze zou ons helpen met een uber regelen naar de luchthaven en toen we de dag voor vertrek vroegen of het gelukt was met uber, vertelde ze dat ze de app niet had en dat ze ook geen taxi voor ons kon regelen, ze stelde voor langs de drukke weg voor haar huis een taxi aan te houden. (even voor jullie idee: we moesten om 05:00 in de ochtend naar de luchthaven zien te komen). Goed uiteindelijk hebben we aan de bewaker beneden gevraagd of hij een taxi voor ons kon bellen en zijn we toch goed aangekomen op de luchthaven!

Vanaf Chengdu zijn we naar Hongkong gevolgen omdat we China moesten verlaten vanwege het visum. In Hongkong hebben we 1 nachtje geslapen. Dit was weer even op adem komen! Dat klinkt gek aangezien het een miljoenen stad is, maar het voelt er westers en we worden daar niet continu aangestaard en gefotografeerd, haha! De volgende dag zijn we met de trein China weer in gegaan naar het plaatsje Yangshuo dat tussen twee rivieren ligt en bekend staat om zijn Karstgebergte!

• 17 Mei 2016 - 19:13

Hans En Tonny :

Wat een lekker leesbaar en goed verslag van jullie belevenissen in China.
    Kunnen jullie nog wel onthouden wat jullie tot nu toe
    al allemaal hebben meegemaakt. Want het gaat maar door...erg leuk om jullie op deze manier te volgen
    Veel plezier nog.
    Groetjes Hans en Tonny

• 18 Mei 2016 - 11:43

Carla:

Hallo wereldreizigers,
    het gaat maar door met al die belevenissen.
    En dan nog al die vlieguren en treinuren. Houden jullie die ook bij ?
    We hebben weer veel leesplezier gehad aan jullie verslag !
    Liefs van ons allemaal !

• 18 Mei 2016 - 20:17

Angela:

Hey kilometervreters in China.
    Wat een mooi land he en wat een andere cultuur. En alle bezienswaardigheden liggen zo ver uit elkaar. Maar wat maken jullie veel mee!! Het is maar goed dat je een dagboek bijhoudt....kun je straks nalezen wat je allemaal gedaan en gezien hebt haha.
    Zoals overal op de wereld...alles voor de toerist, ik bedoel, alles om toeristen te trekken. Authentiek of namaak, souvenirs van van-alles-en-nog-wat, goede hotels en minder goede, te beoordelen aan de hand van de matrassen, lekker eten, of minder lekker, aardige en minder aardige mensen en niet te vergeten het vervoer, jaja zelfs met de brommertaxi! Geweldige ervaringen allemaal.
    Ga zo door, blijf gezond en doe af en toe een dagje rustig aan.
    Liefs van Jacob en Angela