Famous door China - Reisverslag uit Yuegezhuang, China van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Famous door China - Reisverslag uit Yuegezhuang, China van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Famous door China

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

02 Mei 2016 | China, Yuegezhuang

Vorige keer waren we gebleven bij Xiamen waar vandaan de trein hebben gepakt naar Hangzhou! Hier hadden we weer een airbnb op een goede locatie gevonden en ze had ons goed uitgelegd hoe we bij haar huis konden komen. We moesten eerst met de metro, waar Mathijs trouwens bijna zijn haarlak moest inleveren. Hier in China moet je altijd je tas laten controleren voordat je de metro in gaat. Gelukkig konden we de controleur er van overtuigen dat we er niks mee gingen doen. Eenmaal aangekomen bij de juiste halte moesten we een taxi pakken. Onze host had haar nummer gegeven en we moesten de taxi chauffeur laten bellen met haar zodat ze hem het adres kon geven. Nou het was gelukkig vrij makkelijk hem te laten bellen, daarna stak hij 5 vingers op en brabbelde wat in het Chinees.. Dus wij dachten wat bedoelt die nou? 5 minuten? 5 Yuan? Uiteindelijk hebben we maar oke gezegd en hij gaf aan dat het nog een half uurtje zou duren voordat we zouden aankomen. Uiteindelijk zaten we ruim een uur in de taxi door het drukke verkeer en alle afgesloten wegen.. De taxi chauffeur werd erg ongeduldig en reed steeds verder om.. We wisten echt niet of het goed ging komen! Ik was zelfs even bang dat hij ons een keer zou afzetten bij de bus haha! Uiteindelijk zijn we goed aangekomen en hadden we een prijs afgesproken (onbewust) waar we maar blij mee moesten zijn anders was het een duur taxi ritje geweest! De kamer van de airbnb was prima en na een lekker avondmaal zijn we op tijd naar bed gegaan! Wat overigens echt een heerlijk bed was vergeleken met het bed in Xiamen, dat was namelijk een plank.. Met een heel dun matrasje..

De volgende dag zijn we naar het West lake geweest! Eén van de hightlights van Hangzhou! Het is een prachtig meer, zo'n 15 km in omtrek! Rondom het meer staan een paar mooie tempels die je kunt bezoeken en er is een eilandje op het meer waar het Hangzhou museum is. We hebben die dag rondom het meer gelopen en we hadden prachtig weer waardoor we mooi uitzicht hadden over het meer en op de tempels. We hadden op verschillende blogs gelezen dat er soms slecht zicht is door de smog. Gelukkig viel de smog die dag mee! Wat die dag niet mee viel was het aantal foto's dat van ons werd gemaakt... Er zijn nog meer foto's van ons gemaakt dan wij hebben gemaakt van het meer.. Ze proberen het echt stiekem te doen, maar het wil toch niet echt lukken. De één vergeet dat zijn flits aan staat van zijn telefoon, bij de ander hoor je het geluidje van zijn telefoon als er een foto wordt gemaakt en weer een ander komt gewoon recht voor ons staan om een foto te maken.. Ach ja we zullen wel bijzonder zijn voor ze! ;-)

De volgende dag wilden we graag naar de thee velden gaan, maar helaas regende het en hebben we maar een paraplu gekocht en zijn we naar een aantal leuke musea geweest zoals het paraplu-, het waaier- en scharen/messenmuseum. Dat is toch altijd een fijne dagbesteding als het regent! Ook heeft onze host alvast 2 trein tickets voor ons geboekt, van Hangzhou naar Shanghai en van Shanghai naar Beijing, dat is super fijn, want de Chinezen kopen echt alles online en hebben overal een app voor. Wij zouden er anders of meer voor betalen op een engelse website of we zouden naar een trein station moeten voor tickets, maar dat is vaak lastig aangezien we geen Mandarijns of Kantonees spreken en zij geen engels.

De volgende dag zijn we van Hangzhou naar Shanghai gegaan en dit duurde maar 1 uurtje, dat was heel snel en we hadden een perfecte locatie gevonden via, tja je raadt het nooit.. Airbnb. Het was echt midden in het centrum en een paar metro haltes verwijderd van alle leuke plekjes. We zijn na onze aankomst gelijk naar de zogeheten bund gegaan. Hier is de skyline van Shanghai. En wisten jullie dat Shanghai ontzettend snel gegroeid is? 25 jaar geleden was de skyline er nog niet en nu staan er de meest indrukwekkende en mooie gebouwen aan de overkant van het oude centrum! (Zie foto)
's Avonds zijn we nog naar een park geweest, dit was alleen niet een park zoals je normaal zou denken, met bomen en leuke wandelpaadjes maar een plek waar allemaal oude gebouwen staan, nou ja oud.. Ze zijn niet echt oud, maar ze zijn wel in de oude stijl gebouwd. Dit geeft een leuke sfeer en voelt ook echt chinees!

De volgende dag zijn we naar het Shanghai museum geweest. Dit was een mooi museum met veel mooie spullen van de Chinese geschiedenis, zoals potten, pannen en prachtige vazen. Maar ook kledij, meubels en veel mooie spullen gemaakt van jade.

We hadden ook gelezen over leuke dorpjes rondom Shanghai, de zogeheten water dorpjes, wat ook wel het Venetië van China wordt genoemd vanwege de kanaaltjes in de wijken. Dit wilde we toch wel graag bezoeken en vonden op internet welke bus we moesten pakken om er te komen. Lang leven de blogs, want onze host in Shanghai spreekt geen engels en informatie centra zijn ver te zoeken in China. We hebben de bus gepakt binnen een uurtje kwamen we aan in Zhujiajiao waar we een combinatie ticket hebben gekocht waardoor we alle musea en tuintjes mochten bezoeken en een gratis boot tripje kregen. Dit was dan ook een leuk dorpje, alleen echt gemaakt voor toeristen. De enige mensen die er nog wonen zijn de mensen die werken in één van de velen restaurantjes of souvenirshops.. Maar het was toch leuk het gezien te hebben.

Na een nogal korte nacht (de host zat gezellig met haar vriend om 02:30 nog te eten en te praten, we moesten dan ook even vragen of ze stil wilden zijn, het was ook niet echt een tijd dat men normaal zou slapen natuurlijk) zijn we naar het treinstation gegaan en hebben we de trein naar Beijing gepakt! We keken echt ontzettend uit naar deze stad en om de Chinese muur te gaan bekijken. We hebben wederom een Airbnb geboekt een hele aardige man die goed engels
spreekt en waar we een grote kamer hebben, dichtbij de metro en zelfs met ontbijt! We kwamen rond 16:00 aan en na een gezellig praatje met Leslie wilde hij ons graag het restaurant laten zien dat in het appartementen complex zit, alleen de mensen die in het complex wonen kennen het, verder niemand. Hij bestelde alvast dumplings voor ons en wij bestelde wat groente. Toen we aan tafel zaten en onze groente aten kwamen de dumplings. Het waren aardig wat dumplings, lekker en het vulde goed! We begonnen zelfs al goed vol te raken toen er nog een bord verscheen.. De Chinezen eten echt heel veel! We hebben maar gevraagd of we ze mochten meenemen en we hadden dus alvast lunch voor de volgende dag!

Onze eerste dag hebben we doorgebracht in de verboden stad! Dit is het oude paleis van een keizer. Het is een prachtig, maar mega groot! We kwamen rond een uur of 12 aan en hebben 5 uur rond gewandeld, prachtige gebouwen gezien, maar nog steeds niet alles.. Daarna hebben we een leuk restaurantje gevonden waar we ezel hebben gegeten! Ja het klinkt raar maar de Chinezen eten echt alles! We dachten, we proberen het gewoon en het was super lekker!! Het smaakt eigenlijk een beetje naar rundvlees.

De volgende dag zijn we naar de Chinese muur gegaan! We wisten niet voordat we naar China gingen dat je de muur op verschillende plekken kunt bezoeken. We hadden gelezen dat je naar Bandaling kunt gaan om de muur te bezoeken. Dit deel van de muur is helemaal gerestaureerd, maar super toeristisch, je mag daar zelfs maar één kant oplopen. We hadden ook gelezen over Mutianyu dat het iets
lastiger was er te komen, maar dat het iets minder toeristisch is. Daar wilden wij dus wel heen! We kwamen aan op de plek waar we de bus konden pakken en daar ontmoette we twee Canadezen die ook naar de muur wilde en we zijn samen met hun gegaan! Het was een geweldige ervaring over de muur te lopen. Het was niet iets minder toeristisch, het was totaal niet toeristisch! Er waren amper mensen en daardoor konden we de meest prachtige foto's maken en genieten van dit prachtige stukje geschiedenis! We hebben toch wel zo'n 4/5 uur op de muur gewandeld, nou ja gewandeld.. Het waren vooral trappen en heel veel steile stukjes omhoog en omlaag lopen! De pijn in onze kuiten zal ons voorlopig nog herinneren aan de muur, hahaha!

Wat we ook wel leuk vinden om even te vertellen wat we tot nu toe hebben gezien bij de Chinezn!

1. Ze zijn niet echt beleeft, ze maken dus ongevraagd foto's van je, kijken je heel lang aan en na.
2. Ze dringen altijd voor! Ze kunnen echt niet wachten.. Als wij een kaartje kopen voor bijvoorbeeld de verboden stad, zijn wij nog aan het praten met de verkoper en dan gooien ze hun ID kaart alvast naar de verkoper met wat geld, om maar te zwijgen over de metro..
3. Zoals eerder gezegd zijn de tafelmanieren ook niet echt om over naar huis te schrijven, toch doen we dat, want ze smakken, praten met hun mond vol, spugen eten dat ze niet lekker vinden terug op hun bord en boeren, echt heel veel!
4. Last but not least.. De hele jonge kinderen hebben een broek met een gat er in! Ze hebben geen luier aan, dus we hebben al heel wat blote billetjes gezien.. Ze kunnen ze daardoor overal laten plassen en dan bedoelen we ook echt overal! We hebben zelfs gezien dat iemand zijn kind in de prullenbak liet plassen! Haha

Morgen pakken we de bus naar het plaatsje Datong, nou ja plaatsje, daar wonen ook 3,3 miljoen mensen! Datong zelf is niet echt een bijzondere stad, maar rondom de stad zijn een paar mooie dingen te bezichtigen! Maar daarover later meer! :)

• 01 Mei 2016 - 19:13

Mathijsenkimopwereldreis:

De foto's komen later, het internet is niet zo heel goed helaas!

• 02 Mei 2016 - 16:18

Carla:

Hallo Chineesjes !
    Hebben weer ontzettend genoten van jullie avonturen verhaal !
    Wat een mooi maar ook vreemd land met al hun aparte maniertjes.
    Nou geniet nog verder !

Liefs van ons allemaal

• 02 Mei 2016 - 20:26

Angela:

Tjonge wat weer een leuk verhaal! Jullie maken wel wat mee he in China. Een héle andere cultuur dan je tot nu toe gezien hebt, wat betreft architectuur, flora en fauna, eetgewoonten en bevolking.
    Ze houden er in onze ogen rare gewoonten op na (als je ze maar niet gaat overnemen, want dat vinden wij asociaal, echter hairspray mag je hier wél meenemen in de trein, dat dan weer wel)
    Maar wat hebben jullie al veel mooie dingen gezien daar zeg! De Verboden Stad, De Chinese Muur, het Venetië van China.....allemaal topattracties! Toch geloof ik dat de grootste attractie voor de Chinezen jullie zélf zijn, da's toch grappig he.
    Fantastisch dat jullie ons zo laten meegenieten.
    We wensen jullie een hele fijne voortzetting van deze reis, geniet!!

Liefs Jacob en Angela