Een onvergetelijk oud en nieuw - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Een onvergetelijk oud en nieuw - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Een onvergetelijk oud en nieuw

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

08 Januari 2016 | Australië, Melbourne

Als eerste de beste wensen voor het nieuwe jaar natuurlijk! (Volgens ons mag dat nog, haha)

Na een fijne kerst thuis met familie zijn we 28 december op het vliegtuig gestapt naar Singapore. Deze vlucht duurde 12,5 uur en op Singapore hadden we ongeveer 3 uurtjes de tijd voor onze overstap, wat erg fijn was om de benen te strekken! Het was overigens een hele mooie luchthaven met allemaal kunst, je vader had gelijk Bob! ;-) De volgende vlucht duurde zo'n 8 uur naar Sydney! Daar kwamen we om 20:00 uur lokale tijd aan. Voorbereid op het ergste stonden we te wachten bij de paspoort controle. Maar we moeten toegeven er is nog niemand geweest die zo vriendelijk en zelfs vrolijk een stempel in ons paspoort heeft gezet! Dus wij dachten, nou dan komt die strenge controle nog.. Maar nee! Het viel ons alles mee en zijn met de taxi naar onze airbnb gegaan waar we heel vriendelijk werden ontvangen. We hebben lekker gedoucht en zijn gaan slapen. (Om dit tijdstip aankomen is erg fijn, we hebben helemaal geen last gehad van een jetlag). Het tijdsverschil met Nederland is trouwens 10 uur.

De volgende morgen werden we wel wat vroeg wakker, maar wel goed uitgeslapen! We hebben een freewalking tour gedaan door de stad in de ochtend en zijn in 3 uur door de stad gewandeld! Na de tour zijn we zelf nog verder gaan wandelen naar de opera en door de botanische tuin op zoek naar een goede plek om het vuurwerk volgende dag te kunnen bekijken. We hadden een paar mooie plekken gevonden.

De volgende ochtend hadden we bedacht rond 11 uur bij de botanische tuin te zijn voor een goed plekje voor de avond. We hadden op verschillende blogs gelezen dat ze rond 12 uur daar waren en nog goede plekjes hadden gevonden, dus wij dachten gaan we nog iets eerder, dan weten we zeker dat we goed zitten! Om 11 uur aangekomen zagen we een rij mensen en wilde daar naar toe lopen, maar we moesten ergens anders heen.. We liepen een klein heuveltje over en daar zagen we het begin van de rij!! Het was bijna een voetbalveld vol mensen zigzaggend in de rij staan... We zijn er maar in gaan staan, brandende zon en onze picknick mee! Lang leven een pet want de UV straling is enorm hoog in Australië! Na zo'n 2 uur zigzaggen konden we verder lopen in een rechte lijn, maar nog steeds niet het einde van de rij in zicht.. Na 3 uur wachten zagen we eindelijk de tassencontrole (je mocht geen alcohol meenemen), maar ook daarvoor moesten we nog zigzaggen dus na 3,5 uur wachten waren we eindelijk binnen! Op naar een goede plek! Maar die goede plekjes van gister waren al 3 dubbel bezet! Rond 4 uur hadden we een goed plekje en konden we even lunchen en bijkomen van het lange wachten, maar toen begon het wachten pas echt! In Sydney hebben ze 2x vuurwerk, om 21:00 voor de kinderen en om 00:00 natuurlijk! Maar we moesten dus nog wel even.. Om 21:00 was er 8 minuten vuurwerk wat al prachtig was, maar we waren toch niet echt blij met onze plek, want we konden de harbour bridge wel voor een groot gedeelte zien, maar verder niet veel meer, door de bomen! Een betere plek was er helaas niet dus zijn we maar gebleven en hebben we om 00:00 genoten van het prachtige vuurwerk wat 12 minuten doorging! Toen het vuurwerk was afgelopen zijn we naar onze airbnb gelopen om daar de fles champagne open te trekken die we hadden gekocht. Een oud en nieuw om nooit meer te vergeten dat was het zeker en de oliebollen hebben we ook een beetje gemist!

De volgende ochtend hadden we de wekker gezet om half 10, zodat we konden skypen met onze ouders om 00:00 in Nederland! En dat was gelukt dus dat was erg leuk! Wij aan de koffie, onze ouders aan de champagne! De rest van de dag hebben we uitgezocht wat we wilden gaan doen in Australië. Na lang zoeken hebben we besloten een campervan te huren, dit is een auto waar we in kunnen slapen. Dit is toch wel de goedkoopste manier om hier rond te reizen, aangezien hotels en hostels erg duur zijn hier, (zo'n 60 a 90 AUD dollar per nacht) plus het feit dat we nu alle vrijheid hebben waar we heen gaan en wanneer! Zo gezegd zo gedaan zijn we naar een verhuurbedrijf gegaan op 2 januari. Er zaten al redelijk wat mensen te wachten dus we waren bang dat ze niks meer zouden hebben. Na een tijdje werden we meegenomen naar een zuster onderneming en de verhuurder zei: ik moet even kijken of ik wat heb voor jullie, hoe lang willen jullie? Wij: 1,5 maand ongeveer. Verhuurder: oke, ja ik heb wel wat. Zei die vol overtuiging. Binnen een uurtje reden we weg (aan de linkerkant van de weg). We wilde naar een soort dierentuin gaan, ongeveer een uurtje rijden vanaf Sydney. Ons lukte het om na 2,5 uur rijden/zoeken het nog steeds niet te vinden! Dat deed ons besluiten een navigatiesysteem te kopen. Wat een mazzel de winkel had een zaterdagdeal voor een Navman, €70! Dus die hebben we snel gekocht (ook omdat we 10 min voor sluitingstijd binnenkwamen)

Nu zijn we al een paar dagen onderweg en het is heerlijk! We kunnen gaan en staan waar we zelf heen willen! Zo zijn we naar de blue mountains geweest en hebben we heerlijk kunnen wandelen en zijn we diezelfde middag nog naar grotten geweest die langs de weg stonden aangegeven! Dus dat soort impulsieve beslissingen krijg je dan! We kunnen langs de weg slapen op daarvoor bestemde parkeerplekken, dat is gratis en heeft een toilet en vaak ook een overdekte picknicktafel. Douchen kunnen we op campings, dan vragen we de eigenaar of we er mogen douchen en voor een paar dollar is dat vaak geen probleem!

Op dit moment zijn we in Melbourne! We zullen de auto terug moeten brengen in Perth, dat is aan de andere kant van Australië, we gaan de zuidkust bekijken! Aan de oostkust is het nu regenseizoen en eigelijk doen heel veel mensen die route en wij doen daarom graag wat anders!

• 08 Januari 2016 - 10:02

Els En Bert :

Ook voor jullie een fijn 2016. Kom heelhuids terug! Altijd goed.
    Super dat alles zo goed loopt. Weer een leuk verslag van jullie belevenissen! Ga zo door hoor!
    Groetjes Els en Bert

• 08 Januari 2016 - 10:02

Els En Bert :

Ook voor jullie een fijn 2016. Kom heelhuids terug! Altijd goed.
    Groetjes Els en Bert

• 08 Januari 2016 - 17:19

Angela:

Hallo lieve reizigers,
    Wat was het fijn om jullie met de kerstdagen bij ons te hebben, het was van korte duur, maar we hebben genoten van jullie mooie verhalen en foto's van Zuid-Amerika.
    En nu weer een mooi verhaal over Australië, de andere kant van de wereld. En ook vandaaruit kunnen jullie contact maken met ons en als er ergens Wi-Fi is kunnen we skypen. Dan zijn we even heel 'dichtbij'.
    Het reizen in Australië pakken jullie heel anders aan he, per campervan. Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat vinden en hoe het links-rijden gaat. Ik begrijp dat er inmiddels alweer zo'n 800 km op de teller staat. Het geeft veel vrijheid he, het is veel goedkoper en je hoeft niet om de paar dagen een slaapplaats te zoeken. Wat is Melbourne een mooie stad he. Veel te zien en te doen. En eh....wist je dat de Melbourne-shuffle 'wereldberoemd' is? Zoek maar eens op en probeer het maar eens ( haha)
    Nou lieverds, heel veel plezier en geniet van al het moois dat jullie tegenkomen op weg naar Perth.
    Liefs Jacob en Angela

• 09 Januari 2016 - 10:23

Marjolein:

Blue mountains... die heten zeker zo vanwege de sprankelende blije blauwe ogen die er van krijgt... ;-)
    Heel stoer dat jullie met een campervan onderweg zijn. Geniet van jullie vrijheid!
    Liefs

• 10 Januari 2016 - 11:24

Hans & Tonny Van Mourik:

Hoi Wereldreizigers,

Wat een leuk reisverslag en wat een bikkels om zo lang te vliegen en bijna nog langer in een rij te gaan staan voor 15 minuten vuurwerk. Petje af.
    Lijkt ons ook geweldig om met een camper door Australie te trekken, stoppen waar je wil, rijden naar wat je wil enz.enz. alle vrijheid dus.
    Maak er een geweldige trip van, dat is aan jullie wel toevertrouwd.
    Benieuwd naar het volgende verslag.

lieve groetjes Hans & Tonny

• 13 Januari 2016 - 08:41

Carla:

Hoi, zo eindelijk verslag gelezen. Kwam steeds iets tussen ! Maar weer een super leuk verslag ! Heb jullie gisteren nog via Skype gesproken wat een super leuke verrassing was !
    Liefs Carla en natuurlijk ook van Fred, Sharon en Bob.