Liftend door Argentinië - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Liftend door Argentinië - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Liftend door Argentinië

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

06 November 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Ja... Je leest het goed! We zijn gaan liften Argentinië. De bustickets zijn hier namelijk wel 3x zo duur als de andere landen in Zuid-Amerika. Maar eerst begint ons avontuur in Argentinië ergens anders!

Na een prachtige busreis vanaf Santiago kwamen we aan in Mendoza! Eenmaal aangekomen in ons hostel, rond 20:30, stond de gratis wijn al klaar! Heerlijk! Elke avond serveren ze hier gratis rode wijn tussen 19:00 en 21:00! Dat was een goed begin van onze reis door Argentinië! Mendoza staat bekend om de vele wijngaarden, dus hebben wij uiteraard een wijntour geboekt! Tijdens deze tour hebben we drie verschillende wijngaarden bezocht en één olijf(olie) boerderij! We hebben tijdens deze tour heel wat heerlijke wijntjes geproefd, maar ook heerlijke olijfolie! Al met al een geweldige tour! De laatste dag in Mendoza hebben we de free walking tour gedaan! Deze tour viel een beetje tegen, want de gids vond Argentinië zo'n fucked up country (dit zei ze wel 3x in één zin) dat wij haar niet echt serieus namen en ook geen zin meer in hadden in de tour. In de middag hebben we een gratis fiets gehuurd en zijn we naar het grootste park in Zuid Amerika gefietst! Dit was ontzettend leuk en het mooie weer maakte het onvergetelijk! Het park deed mij een beetje denken aan Central Parc in New York, alleen dan zonder de hoge gebouwen erom heen.

De volgende dag zijn we toch wel iets heel spannends gaan doen! We zijn voor de eerste keer gaan liften! We hadden bij het hotel gevraagd waar we het beste konden gaan staan. Dus hebben we een bus gepakt naar die die plek. Na een paar truckers te hebben gevraagd waar ze heen gaan, zijn we op een punt gaan staan met een bordje: Cordoba. Na ongeveer een half uur stopte er iemand en zei: Vamos! We mochten mee!!!! Dat gaf een enorme kick natuurlijk! Hij zei dat hij niet naar Cordoba ging, maar naar Rio Cuarto, 200km van Cordoba. Tijdens onze 5 uur durende reis heeft hij ons heel veel verteld over het landschap en over de cultuur! Eenmaal in Rio Cuarto heeft Raúl ons afgezet bij het busstation! We konden vanaf hier de bus pakken naar Cordoba (nog zo'n 3 uur met de bus). Hij heeft zelfs ons ticket betaald!! Dit wilde wij natuurlijk niet, maar hij stond er op! Gelukkig hadden wij nog een zak Mate gekocht om te geven (een soort sterke thee die ze in Chili en Argentinië drinken) en daar was hij heel blij mee. We kwamen rond 23:00 uur aan in Cordoba en hebben we een hotel gezocht en zijn gaan slapen.

De volgende dag in Cordoba hebben we een nieuw hotel gezocht. Omdat we er tijdens het weekend zaten was het ontzettend rustig en door het slechte weer was het nog rustiger in de stad. Ondanks het slechte weer zag je dat dit een mooie stad was! Mathijs sprak deze stad meer aan dan mij, maar het had zeker iets speciaals!
De volgende dag hebben we wat beter de stad verkend en hadden we om 13:00 uur afgesproken met een Engels stel die we in Mendoza hadden ontmoet. Na een gezellige lunch hebben we nog een aantal musea bezocht en hebben we 's avonds bij een barbecue restaurant gegeten, want ja we zijn wel in Argentinië! Omdat de walkingtours alleen van maandag t/m vrijdag zijn, zijn we een extra nacht gebleven. Helaas ging de tour de volgende dag niet door.... Dat hadden wij weer!

De volgende dag hebben we een taxi gepakt naar een pompstation net buiten de stad om daar een lift te vinden richting Buenos Aires. Helaas had de taxi chauffeur ons afgezet bij het verkeerde pompstation en was een man (Victor) zo aardig om ons naar het goede pompstation te brengen. Eenmaal op de juiste plek hadden we binnen 25 minuten een lift. We mochten met de trucker Philipe mee! Dit was wel een hele leuke ervaring omdat we beide nog nooit in een vrachtwagen hadden gezeten. Hij heeft ons afgezet net buiten Rosario (hier is Lionel Messi geboren en getogen). Na 30 minuten (en heel veel gedachtes dat het niet ging lukken) stopte Emilio!!! Wat een held hij heeft ons naar Buenos Aires gereden! Hij woonde buiten het centrum, maar volgens hem konden we de trein pakken. Eenmaal aangekomen bij het treinstation (21:00) ging de trein toch niet.. Helaas! Wat we nog konden doen was een privé transfer nemen naar het centrum. Dit moesten we wel doen want in het deel waar Emilio woonde waren geen hotels. Om even aan te geven hoe groot deze stad is, het was nog dik een half uur rijden. De chauffeur van de privé transfer hielp ons zoeken naar een hotel en bij het tweede hotel waar ik had gevraagd of ze nog een kamer hadden hebben we een nachtje geslapen.

Na een heerlijk ontbijt van cafe con leche y dos medialunas (koffie met melk en 2 croissantjes) zijn we weer opzoek gegaan naar een hotel! We vonden een leuk hostel, waar we een goede deal hadden gesloten (qua prijs) met de hoteleigenaar! Die middag hebben we een beetje rondgewandeld in de stad en hebben we een paar mooie pleinen bezocht en kwamen we onderweg een bier cafe tegen, met toevallig op dat moment happy hour! Super vervelend! En kregen we twee biertjes voor de prijs van één.

De volgende ochtend hebben we een free walking tour gedaan en hebben we een klein stukje van deze immens grote stad gezien. De overige tijd in de stad hebben we genoten van de drukte, het mooie weer en vooral van de mooie gebouwen en parken! Vandaag gaan we Argentinië verlaten en pakken we de boot naar Uruguay, omdat we er nu toch zijn!

• 07 November 2015 - 11:40

Carla:

Hallo Moppies, wat weer een avontuur om te lezen. Wat maken jullie enorm veel leuke dingen mee !
    Fijn dat er toch zo ongelofelijk veel vriendelijke mensen in de wereld zijn !
    Geniet ervan en we kijken uit naar het volgende verhaal en foto's.
    Liefs Fred, Carla, Sharon en Bob

• 07 November 2015 - 13:30

Els:

Nou Kim en Mathijs we hebben het weer gelezen. Wat leuk. Die gids (fuck....) wij hadden dat indertijd in Peru. Peru is, zo vertelde de gids, door 150 Spaanse soldaten leeg geroofd, tijdens onze tocht door machu pichu kwam er een Spaans stel bij ons staan om mee te luisteren bij zijn verhaal. Hij joeg ze zo de grot uit en is nog heel lang boos gebleven.....lachen.... Dit geeft een tour wel een andere lading.

En weer van die leuke vriendelijke mensen onderweg. Denk, als we elkaar wat meer zouden vertrouwen dit in Nederland ook zou kunnen. Gekken heb je overal natuurlijk!
    Snap dat de bus drie keer zo duur is, Argentinië is toch zeer in trek bij toeristen. En een olijfolie proeverij. Heerlijk!!!
    Succes met de oversteek naar Uruguay. Dikke kus Els en Bert

• 07 November 2015 - 13:33

Els:

Kun je eens aangeven hoe jullie dat met de was doen? Haha. Die ene rugzak.......of kopen jullie steeds nieuw ondergoed? Neem aan dat er niet overal gelegenheid is om te wassen.
    Zo maar nieuwsgierig!

• 07 November 2015 - 13:51

Mathijs En Kim :

Ha Els! Leuk dat verhaal over die spanjaarden in Peru! Haha!
    Hoe wij het doen met wassen is als volgt:
    Je hebt bij veel hostels ook een wasdienst of een waserette om de hoek. Hiervoor moeten we uiteraard betalen dus dit doen we niet heel vaak. Als we via Airbnb boeken zoeken we vaak een plek uit waar we ook gratis gebruik mogen maken van de wasmachine. Voor nood hebben we een flesje handwasmiddel! Dus we hoeven niet elke keer opzoek naar nieuwe onderbroeken gelukkig! ;-)

• 07 November 2015 - 19:28

Levin:

Hoi Kim en mathijs,

Hebben jullie het leuk? Groetjes, Levin

• 07 November 2015 - 19:31

Sabine:

Hallo reizigers,

Wat bijzonder om te lezen hoe welwillend en behulpzaam veel mensen zijn. En fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. We kijken weer uit maar het volgende avontuur!

Groetjes, Onno, Sabine Levin en Mara.

• 07 November 2015 - 22:05

Angela:

O, o, o, liftend door Zuid-Amerika. Daar krijg ik nare gedachten van. Maar....gelukkig hebben jullie ontzettend aardige mensen getroffen die jullie veilig op de plek van bestemming brachten en waarvan 1 man zelfs nog de ticket voor de bus betaalde, dat zo iemand nog bestaat in deze tijd he.
    Wat weer een avontuur! Inmiddels zijn jullie al overgestoken naar Uruguay en gaan daar mooie historische plaatsen bezoeken. Veel plezier en geniet!!!
    Liefs Jacob en Angela

• 08 November 2015 - 00:14

Phia :

Hallo wereldreizigers,
    Wat leuk om al jullie verslagen te mogen lezen. Geweldig om te zien dat jullie zo genieten.
    Groetjes, Phia, René en Lorenso