De hoogte in - Reisverslag uit Puno, Peru van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu De hoogte in - Reisverslag uit Puno, Peru van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

De hoogte in

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

15 September 2015 | Peru, Puno

Zoals in ons vorige verslag geschreven, hebben we een tour gedaan naar de Huacachina oase/woestijn in de buurt van Ica! We werden rond 12 uur bij de oase afgezet door Luis waar we op eigen gelegenheid konden genieten van de Oase. We konden bij een hotel (met zwembad) wachten tot de sandbuggy tour zou beginnen, deze stond voor 16:00 gepland. De sandbuggy tour was geweldig! Het prachtige uitzicht over de zandduinen en de snelheid, het leek wel een achtbaan! Ook konden we sandboarden vanaf 6 verschillende heuvels die steeds hoger werden! Helaas hebben we de zonsondergang net gemist..

Na de sandbuggytour heeft Luis ons meegenomen voor een foodtour waar we veel verschillende dingen hebben mogen proeven:

- Hart van een koe (van de barbecue en het smaakte ons verassend goed! Het leek een beetje op biefstuk)
- Papa Rallena, Papa = aardappel en Rallena = gevuld, in dit geval met groente en vlees
- Picarones, donuts van zoete aardappel met honing
- Toetje met rijst, melk en pudding achtige saus (smaakte naar kaneel en het is het beste te vergelijken met rijstenpap
- Causa Rallena, Aardappelpuree met groente en vlees
- chocoladetaart met karamel (Luis zijn favoriet en wij snappen nu ook waarom!)

Dit was toch wel echt een toegevoegde waarde, we weten nu ook beter wat we moeten bestellen in een restaurant!

De volgende ochtend zijn we met de mountainbike naar een wijngaard gefietst. Hier kregen we een rondleiding door de gaard en konden we zien hoe de wijn nu wordt gemaakt. Aan het einde van de tour (die overigens maar 10 minuten duurde) mochten we wijn proeven een witte, een rosé en een rode, afsluitend met Pisco. Dit is een beetje te vergelijken met Jenever, maar dan is dit drankje gemaakt van druiven.
Hierna zijn we naar de volgende wijngaard gefietst. Hier zagen we hoe de wijn vroeger gemaakt werd, dit doen ze nu niet meer. Wel organiseren ze er af en toe nog feesten dat men dansend de druiven moet pletten.
Ook na deze rondleiding mochten we proeven! De zoon van de eigenaar vertelde ons met veel plezier over de verschillende wijnen en pisco soorten. Ook vertelde hij dat het in Peru gebruikelijk is om maar 1 glas wijn te drinken en daarna meerdere glazen Pisco. Dit is een oude traditie die ze nog steeds hanteren. Na het proeven zijn we bijna dronken thuisgekomen, haha!

Op 9 september hebben we de nachtbus gepakt naar Arequipa. Dit ligt zo'n 700 km van Ica en is een busreis van 12 uur. Het ligt overigens 2400 meter boven de zeespiegel en dat merk je ook!

Na de lange busreis pakte we een taxi naar het hostel. De behulpzame taxichauffeur wilde ons er nog wel op attenderen dat we het verkeerde hostel hadden geboekt! Want zo zei hij, het hostel zou mijlen ver weg van het centrum liggen!
Wat bleek? Het plein, plaza de armas, (en dus het centrum van de stad) was op nog geen 10 minuten lopen vanaf het hostel! Prima dus!

In het hostel kregen we een tijdelijke kamer om even bij te komen en we zouden een nieuwe kamer krijgen, de bedbodems zagen we naar boven getild worden! Nou dat zag er veelbelovend uit. Eenmaal 's avonds was het koud in de kamer en het bed was super hard! De volgende ochtend hebben we het gelijk gemeld en kregen we een andere (veel grotere) kamer! Helemaal top dus!
Verder hebben we in Arequipa een gratis down under tour gedaan, wat erg leuk was! De rest van de middag hebben we genoten van al het moois in deze stad! Arequipa is toch wel de mooiste stad tot nu toe en doet ons denken aan een Spaanse stad! De volgende dag hebben we het klooster van Santa Catalina bezocht, wat erg de moeite waard was! Het leken net allemaal verschillende gekleurde dorpjes.

De laatste dag hebben we weer verdere plannen gemaakt voor onze reis en hebben we 's middags een heerlijk biertje uit de heilige vallei gedronken!

Op dit moment zitten we in Puno, een lelijke stad met 385 verschillende tandartspraktijken, wel één mooie bijkomstigheid: het ligt aan het titicacameer, dat gelegen is op 3800 meter hoogte. Maar daarover later meer!

• 16 September 2015 - 09:07

Carla:

Hoi Kim en Mathijs, leuk om weer alle avonturen te lezen! Volgens mij zijn de mensen vriendelijk en willen je graag alles vertellen over het land en de gewoonte! Geniet er lekker van ! Kijk uit naar het volgende verslag.
    xxxx

• 16 September 2015 - 12:54

Kiki:

Hi Kim en Mathijs,

Wat een leuk verhaal! Heb hard gelachen om de tip van de taxi chauffeur! Altijd handig zo een oplettende local hahahah! Ik kijk uit naar het volgende verhaaltje :)

X Kiki (Kiekemans)

• 16 September 2015 - 20:52

Angela:

Mmmm... lekkere hapjes heb je daar!! En drankjes! Pas maar op met die Pisco, daar word je veel te vrolijk van.
    En nu aan het Titicacameer, ben benieuwd of jullie nog een duik wagen in dat heerlijke koude water.
    Veel plezier bij de "Uros-indianen"
    Liefs Angela

• 18 September 2015 - 17:02

Sharon :

Wat leuk allemaal!! Alleen een hart van een koe??!! Bah hahaha. Mooi dat jullie het zo naar jullie zin hebben! En leuk om jullie verhalen te lezen! :) zie het volgende bericht wel weer verschijnen! Groetjes xxxx