Klaar met zuinig doen - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu Klaar met zuinig doen - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Mathijs en Kim - WaarBenJij.nu

Klaar met zuinig doen

Blijf op de hoogte en volg Mathijs en Kim

04 December 2016 | Nederland, Almere Stad

In ons vorige verslag zijn we gebleven bij de outback. We zijn via Rockhampton de outback in gegaan. Onderweg zijn we een leuk zaakje tegengekomen waar we zogeheten tundereggs konden kopen. Dit zijn stenen die ze doormidden snijden en daarin zit kwarts. Dit hebben we gedaan, dan koop je een steen en dan snijdt de verkoper hem voor je doormidden en dan moet je afwachten of er wat moois in zit. De eerste paar stenen zat niet veel in, dus mochten we een paar keer opnieuw. Dit was heel erg leuk om te doen/zien. Mathijs heeft hier ook nog 2 mooie stukken versteend hout gekocht. Hierna zijn we naar het plaatsje Blackwater gereden om daar te overnachten. Er was wel geteld één camping te vinden. Hier zijn we naar toe gegaan en voor een klein bedrag konden we daar overnachten met gratis wifi en gratis wasmachines!! Het was verder een camping van niks omdat hier vooral mijnwerkers overnachten die in de buurt werken. Vandaar ook de gratis wasgelegenheid voor deze mannen denken we.

De volgende morgen zijn we doorgereden naar Emerald waar een groot kunstwerk van Van Gogh te zien was en daar om heen werd 100 jaar geschiedenis uitgebeeld in mozaïek werk. Na Emerald zijn we doorgereden naar Sapphire waar we hebben gezocht naar Saffier! We mochten een emmer met zand vullen en daaruit moest je een schep in zeef scheppen, de grotere stenen kon je wassen en daaruit kon je gaan zoeken naar glimmende stenen, ookwel Saffier. Het was erg leuk want we hebben allemaal wel wat kleine stukjes gevonden! We hadden hier meer succes dan met het goud zoeken wat we een keer in Nieuw Zeeland hadden geprobeerd.

Na ons Saffier avontuur zijn we doorgereden naar Clermont om daar te overnachten. De volgende morgen zijn we doorgereden naar Mackay. Daar was eindelijk weer wat meer wind. Want in de outback was het super heet en droog, de tempratuur liep vaak op tot 45 graden. De natuur was tijdens ons tripje in de outback dan ook vrij dor, wat een goed beeld geeft van het binnenland van Australië. In Mackay hebben niet veel bijzonders meer gedaan en hebben we geslapen om de volgende dag door te rijden naar Airlie Beach. Dit was een tip van een oud klasgenoot van Mathijs. Het scheen een leuk dorpje te zijn en je kunt er mooie snorkeltripjes vandaan boeken. Dit hebben wij ook gedaan. We kwamen aan op een camping waar we voor 3 nachten hebben geboekt en hadden we een leuk tripje gekozen waar we allemaal blij mee waren. De trip die we hadden gekozen ging eerst naar de Whitsunday Island. Dit strand staat in de top 10 stranden ter wereld die je gezien moet hebben! Dit was dan ook een prachtige plek, het zand was poeder wit, het deed gewoon zeer aan je ogen. Na dit prachtige strand zijn we doorgevaren naar de plek waar we gingen snorkelen en waar Mathijs zou gaan duiken. Op de boot werd ons verteld dat het zicht niet heel goed zou kunnen zijn door de super maan. Door de volle maan is er veel stroming onder water waardoor er veel los zand was en waardoor je niets kon zien, althans tijdens het snorkelen. Mathijs kon nog wel wat koraal zien, maar hij kon ook niet verder kijken dan twee meter. Ik ben samen met Jacob gaan snorkelen, maar wij hebben bijna niks gezien, alleen de grote vissen die werden gevoerd met plakjes ham… dit was wel even een tegenvaller.
We hebben even goed geklaagd bij de eigenaresse over het feit dat ze ons van te voren niet is verteld hebben, dat het zicht slecht zou zijn en we hebben een groot deel van ons geld terug gekregen (en terecht).

Na Airlie Beach zijn we verder gegaan richting Townsville. We zijn net voor Townsville in het plaatsje Ayr gestopt om te overnachten en zijn de volgende morgen naar Townsville gereden. Hier hebben we overheerlijke koffie gedronken en hebben we wat informatie opgevraagd over de stad en over eventuele andere snorkeltripjes (omdat we dit toch wel graag over wilden doen). Ze had een leuke aanbieding die we zouden kunnen boeken vanaf Cairns, dus deze folder hebben we meegenomen. We konden ook naar het aquarium in Townsville en dat hebben we de volgende morgen maar gedaan! Even laten zien aan Jacob en Angela hoe de onderwater wereld er uit had moeten zien. Dus we hebben de meest prachtige vissen en koraal gezien, zijn we naar verschillende lezingen geweest en naar het schildpadden ziekenhuis. Dit was een leuke ochtend en zo kregen Angela en Jacob een goed beeld van de onderwaterwereld in Australië. Na Townsville zijn we richting Cardwell gereden waar we onderweg niet veel gedaan hebben alleen zijn we gestopt bij een prachtig uitzicht over de Hinchinbrook Island.

Na een goede nachtrust in Cardwell op een veel te dure camping (in vergelijking met voorgaande campings) zijn we doorgereden naar Tully waar we nog overwogen om naar een rietsuiker fabriek te gaan, maar helaas waren we net te laat voor de rondleiding. Wel was er in Tully een gouden regenlaars die 8 meter hoog was, dit was de hoogte van het water toen er ooit een overstroming was geweest. De vrouw bij het informatie centrum was er erg over te spreken, maar zoals zo veel dingen in Australië viel het een beetje tegen, net zoals de koffie die volgens het vrouwtje erg lekker was! Na Tully zijn we doorgereden naar Mission Beach. Het weer was niet super deze dag maar we hebben een strand wandeling kunnen maken en een paar parachutisten bewonderd die op het strand landde. Na Mission Beach zijn we doorgereden naar Innisfail waarvandaan we weer een beetje het binnenland hebben opgezocht.

Hierdoor kwamen we uit bij het Paronella park. Waar een Spanjaard vroeger in 1925 een prachtig huis heeft gebouwd en een schitterend park heeft aangelegd. Dit was een plek voor mensen die langs zijn huis kwamen om te ontspannen in het meer, te eten in het restaurant of te genieten van een ijsje uit de ijssalon die er ooit was. Helaas is er niet heel veel meer over van het gebouw door een brand in de balzaal. Nu geven ze rondleidingen door het park die ontzettend leuk en informatief zijn. Het is een mooi verhaal die met veel passie wordt verteld door de gidsen. Ook konden we in dit park blijven slapen (dit was inclusief bij het entree ticket). Want we konden een dag- en avond tour doen. Dit hebben we dan ook gedaan en we hebben genoten van de overblijfselen en de mooie verhalen. Na het park zijn we verder gereden en hebben we in de buurt van Mareeba geslapen. De volgende morgen zijn we naar een heel leuk koffie museum geweest. Toen we aankwamen lopen hoorden we al de vrolijke kerstmuziek. Hier konden we onbeperkt koffie, thee, chocolade en likeurtjes proeven. Ze hadden verschillende soorten bonen, zowel uit Australië als uit andere landen in de wereld. Wel brandde ze zelf alle bonen en zo konden ze zelf de smaken een beetje bepalen. Maar de koffie was heerlijk en het museum was fantastisch! Alle soorten koffie machines die je kunt bedenken stonden er en uiteraard de geschiedenis over de koffie. Er was zo veel te zien dat je er eigenlijk een hele dag zou kunnen blijven. Ook was er een gratis audio tour die je kon pakken waardoor je nóg meer informatie kreeg.

Na alle bakken koffie zijn we stuiterend verder gegaan richting Kuranda. Waar we een camping hadden gevonden met gratis wifi en een zwembad. Daar keken we wel even naar uit, naar een zwembad. Toen we bij het zwembad stonden zag het water er zo vies uit dat we maar even gingen vragen bij de receptie. Wat bleek? ze hadden precies die ochtend het filter vervangen dus was het zwembad niet te gebruiken. Hadden wij weer...

De volgende morgen zijn we naar het centrum gereden van Kuranda waar we een leuke markt hebben bezocht met alle souvenirs die je je maar kunt bedenken. Daar hebben we ook informatie opgevraagd over snorkeltripjes. Daar kregen we te horen dat je vanaf Port Douglas eigenlijk de beste tripjes kunt boeken, maar die waren ook ontzettend duur. Dus besloten we toch maar naar Cairns te rijden en daar een camping te zoeken. Die hadden we gevonden en daar gingen we vragen naar tripjes. Ik heb wel 10 bedrijven gebeld en niks had meer beschikbaarheid. Omdat het weer voor de volgende dag zo mooi zou zijn was alles in Cairns al volgeboekt. Uiteindelijk zijn we toch gegaan voor het snorkeltripje vanaf Port Douglas en hebben we ons op laten halen vanaf de camping. Zo waren we een uurtje onderweg naar Port Douglas en vanaf daar nog 1,5 uur met de boot naar het uiterste stuk van het rif. Het kostte wat, maar het was het ook waard! Het water was super helder en er was zo veel koraal te zien. Veel koraal was blauw en je zag ook zeker dat het één en ander verbleekt was maar ook dat het zich weer aan het herstellen was. Ook hebben we prachtige vissen gezien en hebben we in totaal toch nog zo'n 2,5 uur gesnorkeld.

Onze laatste avond in de camper hebben we geproost op het mooie tripje en de laatste avond in de camper. De volgende morgen hebben we alles ingepakt en zijn we naar het hotel gereden waar we de laatste avond zijn verbleven in een mooi hotel. Hier was een zwembad waar we eigenlijk nog wat wilde bij bruinen, maar de zon was zo sterk dat ik na 10 minuten al merkte dat ik ging verbranden. Alleen Angela hield het wat langer vol in de zon. De laatste avond zijn we uit eten geweest in het centrum waar we heerlijk hebben gegeten! Met als toetje schepijs. Nou denk je dat is toch niet zo bijzonder? Maar wel als je je bedenkt dat je $5 (ongeveer €3,50) per bol betaalt.

Na een heerlijke nachtrust zijn we uitgecheckt en hebben we gewacht op onze transfer naar de luchthaven van Cairns. Deze luchthaven, althans de internationale, was niet heel groot. Er waren een paar winkeltjes en die gingen allemaal dicht toen we gingen boarden (dat was rond 14:30) dus wij hadden al de laatste vlucht van die dag! De reis naar Hongkong duurde 7 uurtjes en op Hongkong hebben we nog 4 uurtjes gewacht en toen begon de terugreis naar Amsterdam die nog 12 uur duurde. Eenmaal aangekomen op Schiphol werden Mathijs en ik er nog uitgehaald bij de Douane om onze tassen te checken. Uiteraard hadden we niks mee wat strafbaar is maar de Douane dacht dat ik messen in mijn tas had? Uiteindelijk was alles goed en konden we doorlopen. Eindelijk weer familie en vrienden zien die we zo hadden gemist.

Nu zijn we alweer een week thuis en kunnen we eindelijk stoppen met zuinig doen! We hebben alweer heerlijk gegourmet en stampotten gegeten!

We willen iedereen bedanken die onze verslagen hebben gelezen en ook af en toe hebben gereageerd! We hopen dat jullie op deze manier hebben kunnen meegenieten van onze wereldreis! Wij gaan nu foto's uitzoeken en nagenieten van al het moois!

Heel veel liefs, Mathijs en Kim

• 04 December 2016 - 20:01

Angela:

Aaaahhhh.....is het alweer voorbij. Nou ja, alweer.....15 maanden op reis zijn is natuur niet niks, maar het gekke is dat na thuiskomst alles bij het oude is gebleven en het leven weer gewoon doorgaat alsof je niet weg bent geweest, echter, dat lijkt natuurlijk zo, want door alle ervaringen die jullie hebben opgedaan zijn jullie wél verandert. Ik bedoel dat heel positief. Jullie zijn volwassener geworden, hebben een andere kijk op de wereld gekregen, weten goed met geld om te gaan en zijn van plan om samen in Nederland het leven verder in te kleuren.
    Fijn dat jullie ons zo goed op de hoogte hebben gehouden van al jullie belevenissen en we verheugen ons op de fotoreportage die in de maak is.
    liefs Jacob en Angela

• 05 December 2016 - 18:24

Hans&Tonny Van Mourik:

Wederom een heerlijk reisverslag. Lees dit altijd in een adem uit, jullie moeten dit in een boekvorm proberen uit te geven.
    En wat een bijzondere afsluiting van jullie wereldreis, van allebei de ouders erbij tijdens de laatste weken, hoe leuk kan je het maken.
    Maar we vonden het ook leuk om jullie allebei weer in levende lijve te zien, en we zijn natuurlijk heel benieuwd naar de foto sessie.
    Nu weer het gewone dagelijkse leven in Nederland in, zal wel effe wennen zijn, maar als je zo'n wereldreis kan maken zal dit voor jullie een peuleschilletje zijn.